Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Stunter seg til norsk suksess

Tre nye norske filmer lanseres i høst - og produsentene prøver å overgå hverandre i pr-stunt og reklamebudsjetter som hittil ikke har vært sett her i landet.

I et pr-stunt uten like skal tonnevis av sand dumpes i Oslo sentrum, og kinogjengerne skal lete premier - med metalldetektor. Og få lyst til å se «Detektor». Med Harald Eia.

Pål Jackmans debutfilm «Detektor» slår på stortromma for å selge seg til folket. Og aldri har en norsk film vært lettere å selge til media. Med Harald Eia og Erlend Loe på plakaten har presse-Norge gått bananas i forhåndsomtale. Nå greier ikke distribusjonsselskapet å holde maska lenger.

- Vi begynner å skjønne at dette kan bli stort! Jeg har aldri vært borti en norsk film som det har vært så lett å få presseomtale på. Eia og Loe er det nærmeste vi kommer amerikanske superstjerner her i Norge, sier markedsansvarlig Stine Helgeland i distribusjonsselskapet Sandrew Metronome.

Kreativt

Hun medgir at «Detektor» har hatt en heller unorsk markedsføring:

Byrået Storm, som sto bak ungdomsrelaterte «Bylarm» og «Hyperstate», har drevet kreativ plakatklistring på badestrender og kafeer i alle de store byene. «Detektor» har vært tilstede på Quart, Norwegian Wood og Øya-festivalen med postkort og plakater. Filmen hadde forhåndsvisning under FilmQuart, der Erlend Loe leste fra manus mens Harald Eia hold foredrag om norsk film.

Loe på turne

Slik omtalte regissør Pål Jackman «Detektor» til Dagbladet før i år:

- Det er en rett-fram-film hvor vi gir faen i å være streite.

Noe som skulle passe godt til målgruppen; studenter mellom 18 og 34 år.

Dem skal Erlend Loe besøke, når han etter premieren drar på turne til høyskoler og universitet i de største byene. Og senere gir ut manuset som bok.

To andre norske filmer er også premiereklare i høst, Stein Leikangers «Da jeg traff Jesus...med sprettert!» og Hans-Petter Molands «Aberdeen». Førstnevnte får premiere i 36 kinosaler 1. september, noe som er mye til norsk film å være. «Aberdeen» settes opp på 15 kinoer 29. september. «Detektor» kommer på mellom 30 og 35 kinoer 25.august.

Salgsargumentet Odd

Odd Børretzen er salgsargumentet for markedsavdelingen til «Da jeg traff Jesus...med sprettert!». 73-åringen blir svært synlig i aviser og TV før premieren på filmen som er basert hans bok, «I min barndoms verden».

- Han skaper en unik gjenkjennelse som vi trenger for å nå det vanskelige voksne publikummet, sier Tom Erik Kolåsæter i distributørselskapet Egmont Columbia TriStar.

Også den unge hoverolleinnehaveren Fredrik Stenberg Ditlev-Simonsen (7) som spiller Oddemann, har fått stor presseomtale.«Aberdeen» skal markedsføres med drahjelp fra sine internasjonale skuespillere. Stellan Skarsgård og Lena Headey er ventet til Haugesund når filmen vises der. Molands film skal også selges i utlandet, av selskapet Trust Films som før solgt de danske Dogme-filmene.

STJERNELAG: Pål Jackmans (i midten) film «Detektor» med fra venstre Harald Eia, Mads Ousdal, Ingjerd Egeberg og Sverre Porsanger, har fått en oppmerksomhet norsk film vanligvis bare kan drømme om. Dette vet filmselskapet å utnytte.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media