Stuntet nytt kulturhus

ÅLESUND (Dagbladet): - Et rent geriljaprosjekt, sier arkitekt Kjell Oscar Pettersen om det nye Parken Kulturhus i Ålesund, innviet i april, nå klar for både Operaen og de store orkestre på en scene som kan skifte mellom teater- og og konsertscene. Opptil 550 kan nyte de forskjellige oppførelser i et hus som er fullbooket lang tid framover.

Utvendig storartet synlig med Ole Lisleruds dekorasjoner; notene til Arne Nordheims «Stormen» på patinerte sinkplater over hele fasaden.

Det var Lislerud som vant utsmykningskonkurransen. Han tok med seg sin kone, Susanne Fagermo, som satte i gang kanskje et av landets mest originale utsmykningsarbeider på husets toaletter. Lekkert og utsøkt egenartet.

- Det spesielle med Kulturhuset er at den nedlagte kinoen egentlig skulle vike plassen for et nytt kontorbygg i Ålesund. Men i stedet for å utrede et slikt bygg, utformet vi et kulturhus. Vi stuntet rett og slett et samlingssted for byens kulturtilbud, sier arkitekten, Kjell Oscar Pettersen.

Opprinnelig var Kulturhuset planlagt på tomta ved Rådhuset, tungt urban, omgitt av veier. I stedet har vi fått et Kulturhus med Byparken som nabo rett under Aksla.

Vakkert

Og vakkert er det blitt. Sju meter høye glassvegger på baksida, der Aalesunds Kunstforening har fått lokaler, trekker de store, vakre trærne inn i lokalet med utsikt opp mot Aksla. Her håper man på både skulpturpark og utekafé. Hver dag kommer hurtigruta med flokker av turister. Nå har de fått et nytt mål.

- Det har vært fantastisk å jobbe opp mot så mange positive muligheter med begeistrede ålesundere som heiagjeng. Det ble tydelig at byen manglet et slikt hus. Vi har samarbeidet nært med både kunstnerne og Operaens tekniske stab, ledet av Edgar Schwuchow. Huset er blitt teknisk på topp.

Og med Ole Lisleruds fantastiske fasade har vi fulgt jugendstilens tradisjon med utsmykkede fasader. Det er sjelden kunstner og arkitekt får jobbe så tett sammen, sier Pettersen.

Halv pris

Huset er samlet på 2800 kvadratmeter, sluttsummen ble 38 millioner, halvparten av hva et nytt hus ville kostet.

Dertil mellom en og halvannen million til kunst, der Ole Lisleruds notefasade er flaggskipet. Han har også laget fondveggen som fortoner seg som sammensatte CD-er. Innendørs har man fått låne deler av Sigurd Winges båtfrise, utstilt på Verdensutstillingen i New York i 1939, et kunstverk eid av Nasjonalgalleriet, inspirert av kystfisket på Vestlandet. Ovenfor frisen står en byste av Hartvig Kiran, laget av Leon Roald.

Skiftende kunst vil publikum møte i Aalesunds Kunstforenings lokaler, der intendant Anne Standal nettopp har hengt opp billedtepper av Sidsel Colbiørnsen og videomalerier av Marianne Heske. De avløste åpningsutstillingen av Kjell Torriset og etterfølges av Anne-Lise Knoff, Ole Lislerud og Vibeke Slyngstad.

Sannelig har sunnmøringenes selvtillit fått ytterligere ballast.