Styr unna «King Kong» på PSP!

Kortvarig og kjedelig.

DA KJEMPEAPEN King Kong entret stuene våre i spillform første gang i høst, ble jeg fra meg av begeistring. I konsollversjon er spillet klart blant årets beste - hvordan kan det så ha seg at det gikk så galt på PSP?

I spill som «GTA: Liberty City Stories» ser vi at man ikke nødvendigvis må kutte vekk så mye fra konsollversjonene, på tross av at det er en håndholdt maskin vi snakker om. Men det ikke se likt ut - spesielt ikke om det går utover spillet.

UBISOFT HAR her tydeligvis ikke skjønt hva som gjør et spill attraktivt. Grunnen til at «King Kong» på konsoll hadde så god appell, var ikke bare fordi det så fint ut - det var også storslagent, intenst, historiedrevet og til tider innfløkt.

Ingenting av det er å finne i PSP-versjonen. I åpningsscenen får man riktignok inntrykk av at det er noe grandiost vi har i vente - grafikken, skuespillerstemmene og animasjonene er tilnærmet kliss likt som på konsollversjonen.

Men fra kamerateamet når stranda på Skull Island går det kraftig nedover - og det slutter raskt med et solid mageplask i New York-brettet et par timer senere (dette må være et av de korteste spillene jeg noen sinne har vært borti).

I KONSOLLVERSJONEN hadde du følge av en eller flere bifigurer gjennom nesten hele spillet. I PSP-versjonen er du helt alene, med det resultatet at framgangen gjennom de få brettene som er å oppdrive blir monotomt, forutsigbart og kjedelig.

Det ser tidvis likt ut som vi er vant til fra de «store» versjonene, men når det knapt skjer noe på øya, blir det egentlig likegyldig hvordan det ser ut. Hva er egentlig viktigst? Grafikken eller spillbarheten? Ubisoft har her tydeligvis prioritert feil, og jeg skulle gjerne hatt litt styggere bakgrunner og noe mer action enn det vi opplever på denne pene, men klinisk døde øya.

Når grafikken attpåtil er full av feil i form av hvite streker i skjøtene mellom teksturene, klipping i veggene samt svevende og skjelvende politibiler i nedturen av et New York-brett, blir det bare for galt.

HADDE ENDA brettene der du får spille King Kong overbevist - men også der går det galt. Alt går på skinner, og det ligger overhodet ingen tanke bak verken brettutformingen eller det du må gjøre for å forsere de tilnærmet like brettene. Kanskje det er like greit at alle King Kong-brettene her samlet tilsvarer det du gjorde i ett King Kong-brett i konsollutgaven?

Dette var skuffende, og ikke noe som er verdt pengene dine. Jeg håper spillutviklere som Ubisoft lærer av fadesen, og prioriterer det å lage fengende og innovative spill som fungerer godt på håndholdte maskiner i fremtiden - og ikke tilstreber å lage blodfattige og nedstrippede kopier av konsollversjonene.