TRENGER RESSURSER: Sjef for Økokrim Trond Eirik Schea. Foto: Scanpix
TRENGER RESSURSER: Sjef for Økokrim Trond Eirik Schea. Foto: ScanpixVis mer

Styrk, ikke splitt Økokrim

Å splitte opp Økokrim vil være å gi de kriminelle elementene i næringslivet en håndsrekning.

Meninger

Mens verden nærmest drukner i avdekking av økonomisk kriminalitet i forbindelse med gigantavsløringen Panama-papirene, vurderer den norske regjeringen å splitte opp Økokrim. Timingen kunne ikke vært verre - eller bedre for å illustrere hvorfor det er en svært dårlig idé.

Økokrim ble opprettet i 1989 er politiets sentrale enhet for etterforskning og påtale av økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet. De har de siste årene blitt sulteforet, og har ikke kapasitet til å utføre oppgaven de er satt til. I tillegg har fadesen med Transocean-saken svekket Økokrims posisjon. Men i stedet for å styrke etaten, er forslaget å splitte opp miljøet og fordele ansvaret til de ulike politidisktrikene i forbindelse med politireformen. Det vil i så fall være å gi de kriminelle elementene i næringslivet en håndsrekning.

Arbeiderpartiet
advarer mot forslaget i en reportasje i Klassekampen. Artikkelen trekker fram en rekke omfattende saker som potensielt kan trenge politietterforskere med spesialkompetanse og et faglig sterkt miljø rundt seg: Telenor og Vimpelcom-avsløringene, Statoils overføring i hundermillionerklassen til et foreløpig ikke-eksisterende forskningssenter i Angola, Kværners samarbeid med korrupsjonssiktede Unaoil for å få kontrakter i Kasakhstan og DNBs rolle i Panama-papirene - der selskapet har lagt til rette for at norske selskaper har kunnet flytte verdier i skatteparadiser. Kunnskapsdepartementet har nylig anmeldt Westerdals til Økokrim.

I stedet bør justisministeren sende signaler til Politidirektoratet om å øke bevilgningene til Økokrim, slik at man får snudd denne svært urovekkende trenden: Økokrim har de siste fem årene måttet avvise 73 prosent av sakene de har fått inn. Økokrimsjef Trond Eirik Schea sa til NRK i mars at «det forekommer» at Økokrim må legge bort saker der de er ganske sikre på at det har forekommet økonomisk kriminalitet. Samtidig har aktørene i næringslivet ofte tilgang på store ressurser til kjøp av konsulent- og advokattjenester som gjør maktforholdene skjeve i myndighetenes disfavør.

Styrking av kapasiteten i skatteetaten og Økokrim er også en potensielt lønnsom investering. Både når det gjelder faktisk inntekter til staten og til å forebygge økonomisk kriminalitet som tapper samfunnet for ressurser.