Sub Pops nye vår

«SEATTLE: THE NEXT

SEATTLE»

var overskriften på en av paneldebattene under årets South By Southwest-festival og -platebransjefesjå i Austin, Texas. En annen var rett og slett «Big Star #1». Arrangørene av Bylarm har et og annet å plukke opp her.

Men tilbake til saken. Under den førstnevnte overskriften skjuler det seg en interessant the rise and fall and rise -historie om plateselskapet Sub Pop.

SUB POP

begynte som en fanzine i Seattle helt tilbake i 1980, med sporadiske kassettutgivelser som fulgte med bladet. Ti år seinere var Sub Pop med ett i verdens fokus, siden praktisk talt en samlet generasjon med grønsjband ga ut eller hadde gitt ut singler eller album på selskapet: Pearl Jam-forløperen Green River, Soundgarden, Mudhoney, Tad, Dinosaur Jr, Babes In Toyland og

ikke minst juvelen i kronen, Nirvana, som ga ut debutalbumet «Bleach» og noen fete singler på Sub Pop før de gjorde sin banebrytende overgang til Geffen og millioner av kids verden over.

FØRST I DISSE

dager, snart 13 år etter Nirvanas gjennombrudd med «Nevermind», opplever Sub Pop noe som likner suksess igjen. Med godguttene The Shins og deres nylig norgesutgitte «Chutes Too Narrow»-album har Sub Pop for første gang siden nettopp Nirvana ei plate som har solgt over 100000 eksemplarer. Viktigere enn denne moderate kommersielle suksessen er at Sub Pop de siste åra har redefinert sin musikalske plattform vekk fra grønsjen på en måte som er ganske imponerende. Nå går det knapt en måned uten enda en sterk utgivelse

i et sjangerspenn fra vâre,

akustiske folkperler (Rosie Thomas, Iron + Wine som

anmeldes på side 45) via

eksperimentell country (The Postal Service, ferske «Me First» med The Elected) til

kresen indierock (The Shins, Hot Hot Heat osv.).

OG SNART KOMMER

det opptil flere Sub Pop-band til en scene nær deg. Iron + Wine er riktignok på europaturné uten å stikke innom Norge (buhu!), men de oppegående veteranene i Mudhoney - Sub Pops eneste reine link til fortida - spiller på Månefestivalen i Fredrikstad 29. mai. Og The Shins har sin naturlige plass

på tidenes beste Quartfestivalprogram.