Subgud i undergrunnen

Med hodelykt og hjelm dro teknogruppa Subgud ned i det mørkeste og skitneste hølet under Oslo i går. - Vi har alltid drømt om å være et undergrunnsband.

Alternative rockere inviterer ikke til pressekonferanse med snitter og champagne. De lokker med stinkende dypdykk i hovedstadens underverden, med mørke og møkkete opplevelser langt under jorda. Turen skulle ende i bomberommet under Youngstorget. Der det var duket for en eksklusiv - og skitten - forhåndsvisning av teknoballetten «Bøffel».

- På med gruvehjelm, engangsforklær og fotposer, folkens!

Harald Rosenløw Eeg og Ginge i Subgud justerer hodelyktene og viser vei. Pressen følger etter.

- Nå spørs det hvor lenge vi orker å være et undergrunnsband. Her stinker det verre enn hjemme hos meg, flirer Ginge.

Gror igjen

Bomberommet under Youngstorget ble påbegynt på 60-tallet, men aldri bygd ferdig. De gigantiske underjordiske rommene skulle gi plass for nærmere 10 000 mennesker i en krisesituasjon. Nå er stedet avstengt og gjenmurt. Eneste atkomstvei er gjennom en liten luke i et lagerlokale under arkadene. Det som skulle bli et hypermoderne tilfluktsrom er i dag et forfallent høl med mugg, sopp og rust.

- Er det ikke flott, sier Ivar Mykland, som tipset Subgud og danserne om stedet. Vokalisten i fordums Munch, 80-tallets støyrockere fra Sørlandet, har en hang til bunkere, bomberom og kaserneliknende lokaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slike underjordiske steder lever sitt eget liv. De bare er der - uten at vi ser dem til daglig. Og etter hvert tar naturen mer og mer over, sier han.

Rocka ballett

Brått drønner Subguds teknotoner gjennom den mørke tåkeheimen. Bare lysstrålene fra hodelyktene lager lysflekker på de nedgrodde veggene. Tre dansere fra kompaniet Demodans tar oppstilling på den utradisjonelle scenen.

- Kult! Musikken passer godt inn her, nikker Ginge.

Koreograf Eva-Cecilie Richardsen og videokunstner Hans Christian Gilje filmer den svarte seansen - både danserne og pressen.

- På premieren skal dansen, musikken og videoinstallasjoner integreres til én forestilling, forklarer de.

«Bøffel» skal vises på Det Åpne Teater fra 25. til 28. februar.

- Vi skulle gjerne vist oppsetningen på en rockeklubb, hvor den hadde passet vel så bra. Men det hadde blitt for dyrt, sier Harald Rosenløw Eeg.

Super G

Subgud ga i forrige måned ut sin andre CD, «Magnet», som fikk fem på terningen av Dagbladets anmelder. Musikken til «Bøffel» har de spesialkomponert, og ikke hentet fra albumet.

Duoen jobbet også sammen med Demodans og Eva-Cecilie Richardsen på prosjektet Super G. En kortfilm fra den forestillingen vises nå på norske kinoer, og skal seinere sendes på NRK2.

- Det er gøy å samarbeide med dansere, ha noen flere å leke med. Vi er jo bare to stykker i Subgud, og har ingen vokalist eller frontfigur når vi opptrer. Derfor er det fint for publikum å få noe annet enn oss å hvile øynene på av og til, sier Harald Rosenløw Eeg.

- For dansere er vi bare ikke, ler han.

DANSER MED SUBGUD: Moderne dans og Subguds technorytmer - tolket av danserne Kristine Oren, Krisianne Mo og Hege Holte Østbye.