Subjektivt snitt

«Norsk maleri 1945- 2000»: Etterkrigstidas norske maleri er sommerens satsing på Bankplassen - Museet for samtidskunst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Maleriet har hatt en ledende posisjon i norsk kunsthistorie etter krigen, selv om det tradisjonstunge mediet ble utfordret av andre billedmedier både i 70-åra og på 90-tallet.

Selv med millennieskiftet vel i havn flyter farger og strøk fortsatt over lerretflatene her til lands, og dette er utgangspunktet for utstillingen «Norsk maleri 1945- 2000», som åpnet i Museet for samtidskunst i går kveld. Symptomatisk nok kommer de to siste innkjøpene, Katrine Giævers beslektete billedpar, så å si rett fra galleriveggen til museumsrommet.

Denne malingmettete og visuelt vitale duoen ser så visst ikke ut til å synge maleriets svanesang.

Eckhoffs essay

Mønstringen i museets andre etasje er komponert og montert av førstekonservator Audun Eckhoff, og så personlig preget at utvalget mer får karakter av et subjektivt essay enn en kunsthistorisk dokumentasjon.

Utstillingens undertittel «Samlingen i perspektiv» gir også et vink om prioriteringer, og blir neppe å anse som «Historiens dom» over perioden fra Bankplassen.

Selv om Eckhoff hevder at hans oppsummering poengterer kunstnerskap som i ettertid er mer markante enn andre som samtidas publikum så med større interesse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer