Sudoku-suksess

Dagbladet-konsernet ga ut sitt nye Sudoku-magasin i et opplag på 25 000 og trodde det skulle være nok. Det var det ikke.

I løpet av ei uke var flere utsalgssteder tomme, og Avishuset Dagbladet måtte få trykt opp mer. Magasinet Sudoku ble også lansert i Sverige. Opplaget på 20 000 nærmer seg utsolgt, og det må trykkes nytt opplag også der.

I Danmark

-  Dette er et månedsmagasin, og da det kom ut 2. august, trodde vi opplaget skulle holde til september. Vi måtte fylle på etter bare ei ukes salg, sier Morten Nilsen, som er forretningsutvikler i Avishuset Dagbladet. Hvor stort opplag magasinets andre utgave skal trykkes i, er ikke bestemt, men at det blir større enn 25 000 (bare i Norge), er helt sikkert. I tillegg kommer den svenske utgaven, og utgiveren arbeider nå med planer om å gi ut magasinet i Danmark.

-  Det som er spennende nå, er å finne ut hvor stort markedet virkelig er, sier Nilsen.

-  Blir sudokufeberen varig, eller er dette en kortvarig dille som forsvinner igjen?

Håndlagde oppgaver

-  Vi tror sudoku vil eksistere over tid. Men om interessen holder seg like høy som nå, er vanskelig å si. Kanskje får vi også konkurrerende magasiner. Da er det viktig for oss å signalisere at vi har det beste produktet, sier Nilsen.

Sudoku-magasinet er en norsk versjon av det markedsledende britiske sudokumagasinet, med håndlagde oppgaver.

NORGE LØSER SUDOKU: Sudokufeberen har spredd seg, og første utgave av Dagbladets Sudoku-magasin ble utsolgt før tida. Nå er utgave en kommet i opplag nummer to.