Suget i det smale

I kveld er det premiere på Jon Fosses stykke «Ein sommars dag» på Det Norske Teateret. Jon Fosse er et fenomen. Den mest spilte norske dramatiker etter Ibsen.

Kveldens premiere er den sjuende oppsetningen i Norge siden 1994. Han er spilt i Budapest, London og Stockholm, og i år kommer Fosse-dramatikk opp i Paris, Göteborg og København.

  • Dette er ikke fordi han er lett tilgjengelig, snarere tvert imot. Jon Fosse er krevende. Hans dramatikk og romaner forlanger åpenhet og utholdenhet. Kanskje er Fosse en «smal» forfatter, men smal på den måten at han byr på en suggererende leseropplevelse.
  • Jon Fosse debuterte som romaforfatter i 1983. Drøyt ti år seinere skrev han sitt første skuespill. Det gjorde han med å uttale: - Eg likar ikkje teater. Det han mente var det å gå i teater. Han skyr premierer og synes det er kjedelig å sitte to timer på en stol i teateret. Pissetrengt blir en også. Men å skrive for teater liker han. Dessuten var det et stort marked for nyskrevet norsk dramatikk. - Det er ingen som tingar nye dikt eller romanar, men nye skodespel er det visst bruk for, sa Jon Fosse til Bergens Tidende i 1995.
  • Et helt knippe nye skuespill er det blitt etter dette.

Jeg skal villig innrømme at det ikke er gjort i en håndvending å lese «Melancholia», de to bøkene med kunstneren Lars Hertervig som hovedperson. Uendelige gjentakelser av hva som kverner rundt oppe i hodet på «Gale-Lars» som Hertervig ble kalt. Men det er et sug i det. Et underlig og urovekkende sug som sitter lenge etter boka er lest.

I sin anmeldelse her i Dagbladet av «Natta syng sine songar» skriver Hans Rossiné: «Språklig minimalisme med stutt verbalitet på overflaten og dybder av følelser og ladede situasjoner under.» Ja, det skal være sikkert. Jon Fosse treffer noe urnorsk. De korte og hverdagslige replikkene som kan skjule et drama av følelser. I så måte er han litt i slekt med Olav Duun.

Men lett kan det ikke være å sette opp Jon Fosse på teater. Kveldens premiere-regissør Gunnel Lindblom sa til Dagsavisen på onsdag - tre dager før premieren - at hun gjerne ville ha begynt på nytt igjen og kanskje fulgt et annet spor. Blant annet at skuespillerne ikke burde være barbeint, men ha piggsko!