Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Cashmere Cat - «PRINCESS CATGIRL»

Sukkersøtt safe-space

Cashmere Cat sitt nye minialbum er som en YouTube-video med bedårende kattunger.

Foto: Interscope Records
Foto: Interscope Records Vis mer

«PRINCESS CATGIRL»

Cashmere Cat

3 1 6

Pop Elektronia RnB

Plateselskap:

Interscope / Universal Music

«Kort, søtt og fort glemt.»
Se alle anmeldelser

ALBUM: Han tilhører klubben som får godt over 100 millioner streams på låtene sine, men likevel er Magnus «Cashmere Cat» Høiberg fortsatt for en slags anonym alt-pop-skikkelse å regne. Ikke minst her hjemme.

Denne rollen som introvert, tilbaketrukken og hyperkredibel er det nok mange kolleger som misunner ham. Et liv i underholdningsbransjens kjerne, men uten mesteparten av maset som gjerne følger med.

Historien om hans beundringsverdige vei fra pjuskete hiphop-DJ i Halden til tastemaker for verdens største popstjerner er da heller ikke verdt å gjenta for ente gang. Resultatene snakker for seg selv.

Som på debutalbumet «9» fra 2017, hvor han kombinerte sitt elektroniske signatursound med navn som Selena Gomez, Camila Cabello, Ariana Grande, The Weeknd og Francis and the Lights gjennom en serie av godlåter.

Sammen med en annen av nordmannens studiokompiser, Benny Blanco, får sistnevnte Phil Collins-klone æren av å sparke i gang albumreturen «PRINCESS CATGIRL». Oppkalt etter alter-egoet som tillater Høibergs anonymitet. «Søt og sterk», slik hovedpersonen selv beskriver henne. «Hun får meg til å føle meg trygg.»

Fra og med trioens åpningsspor blir det derimot fort klart at det søte denne gangen veier atskillig tyngre enn det sterke. I stor grad takket være et overhengende fokus på høyt pitchet vokal.

Den fengende effekten dette grepet har på ørene våre, ble fastslått allerede i 2003 da Kanye West ga nytt blod til hiphop med «Through The Wire». På Cashmeres 18 minutter korte skive føles det på sin side mindre nyskapende.

Mens «9» var et karrieredefinerende steg inn i bransjens rampelys, føles «PRINCESS CATGIRL» som et bevisst steg tilbake til hovedpersonens egen lekegrind. Fritt for hit-frierier, til tross for elementer som for lengst har blitt en del av den elektroniske popmusikkens DNA. Som på nevnte «FOR YOUR EYES ONLY», hvor han for eksempel tyr til den samme klimprende synthen vi husker fra Aviciis posthume comeback-singel «SOS».

«WATERGIRL» kanaliserer Christina Aguilera-klassikeren «What a Girl Wants» over 31-åringens intrikate rytmelandskap, før SOPHIE følger opp tittelsporet fra «9» med en ny og fin gjesteopptreden på «BACK FOR YOU».

At det i utgangspunket er interessant å skjule stjerner og samarbeidspartnere bak vokalfilter og opphakkede segmenter, hjelper likevel ikke stort når låter som Tove Lo- og XXXtentacion-bidragene «EMOTIONS» og «MOO» kommer og går uten nevneverdig effekt på hverken ører, hofter eller hjertet.

Dermed ender også mesteparten av «PRINCESS CATGIRL» opp som en videosnutt med bedårende kattunger på YouTube – kort, søtt og fort glemt innen helgen er over.

.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling