- Vi slår oss litt på brystet og er ganske stolte, vedgår TVNorge-sjef Pål Trælvik. «71 grader nord» er ett av 12 TV-programmer fra hele verden som skal konkurrere om Gullrosene på TV-festivalen i Montreux i tida 4. til 9. mai.
TVNorge sender prosjektleder Tom Strømnæss til Montreux med findress i kofferten.
- Vi vet at konkurransen er steinhard, siden vi havnet i klassen for game-shows. Det er en seier bare å ha kommet til finalen. Likevel, prosjektleder Strømnæss er litt engstelig for eventuelt å måtte holde takketale, ler direktør Trælvik.
Premiedryss
Og premiebordet er på ingen måte helt utenfor rekkevidde. Norge har forsynt seg grovt av premierosene i Montreux gjennom åra, men så langt er det bare NRK som har hentet hjem priser. Faktisk er det første gang at andre norske TV-kanaler slipper igjennom nåløyet med egenproduksjoner.
- Det er utrolig morsomt å tenke på at vårt egenutviklede konsept har fått et internasjonalt publikum. Det viste seg at norske TV-seere likte det, og det setter vi selvsagt stor pris på, men når programmet i tillegg går rett til finalen i Montreux, da blir vi litt ydmyke, sier Trælvik.
Han var sjøl med på idémøter mellom TVNorge, TV2 og Nordisk Film. Faktisk ble konseptet klekket ut i en viss fart, som et nærmest stuntmessig mottrekk mot TV3s storsatsing på «Robinbsonekspedisjonen». På slutten hadde TVNorges billigversjon av ekstrem-TV flere seere enn TV3s påkostede «Robinson»-serie.
Ny runde
- Vi ville finne på noe i samme gate, men med norsk ramme og TVNorge-sjel. Resultatet ble så velykket at vi går igang med nye opptak i sommer. Den nye serien skal vises her på kanalen til høsten, sier TVN-sjefen.
På TV-messa MIP-TV i Cannes nylig fikk TVNorge og Nordisk Film ytterligere bekreftelser på at konseptet de har utviklet i fellesskap virkelig fenger internasjonalt. Det er stor interesse for serien både fra USA og Europa. Foreløpig er det ikke inngått skriftlige kontrakter, men flere ledende TV-stasjoner, deriblant ABC i USA, og RTL i Tyskland, har vist sterk interesse og har skaffet seg opsjoner på konseptet.
- Vi vil helst at de skal sende deltakerne i konkurransen ut på eventyr i Norge, fra Lindesnes til Nordkapp. Det blir snakk om mye Norgesreklame, sier prosjektleder Tom Strømnæss.
To fra NRK
Foruten TVNorges Montreux-debut, er Norge representert med to NRK-produksjoner i finalene. I komedieklassen har juryen sluppet «O. J. En hjelpende hånd» til finale. I klassen for sitcoms konkurrerer «No. 13: Blomster og bier» om de edle rosene.
Montreux-festivalen er en årlig internasjonal festival for tv-underholdning, som første gang ble arrangert i 1961 i et samarbeid mellom byen Montreux og sveitsisk kringkasting.