Suksess for Powerbabes

Et dansk spill får tenåringsjenter til å like dataspill.

(Dagbladet.no): Camilla Lyngbo Hjort leder det danske spillfirmaet Pinkfloor, som utvikler idéer og spill for PlayStation 2, internett og mobiltelefoner. Pinkfloor har allerede hatt stor suksess med web-spillet «PowerBabe» over hele Skandianvia. 150.000 - det tilsvarer 50 prosent av alle danske tenåringsjenter - har allerede klikket seg inn på spillet.

- Jeg har lenge studert hva som må til for å få jenter til å interesse seg i spill. Hvis historien er god og problemstillingene relaterer til dagligdagse ting som jentene kjenner seg igjen i, er sjansene svært gode for å få jenter med på laget, sier Lyngbo Hjort til Dagbladet.no.

Skolegården

«PowerBabe» er et interaktivt spill som tar for seg den sosiale krigen som eksisterer i en skolegård. Relasjoner og allianser avgjør om du er powerbabe eller taper.

Mediakonsernet Egmont har kjøpt seg inn i Pinkfloor. De neste planene er å få ut en spillbar demo av PowerBabe for Playstation. Denne skal presenteres for internasjonale spillutgivere. Pinkfloor vil også utvikle spillet for TV-skjermen.

- Vil være Gud

På tampen av fjoråret kom det en stor norsk undersøkelse som bekrefter Lyngbo Hjorts antagelser. Den viste at det var stor forskjell på kjønnene når de setter seg foran skjermen. Gutta liker det visuelle og vil se hva som skjer.

- Jenter foretrekker sosiale strategispill og spill hvor vold og konflikter er skjult. Dessuten liker de spill hvor de har kontrollen. Jenter vil være Gud, fortalte Elisabeth Staksrud til Dagbladet.no.

Hun er prosjektleder for SAFT, et opplysningsprosjekt for trygg bruk av nye medier. Norge, Sverige, Danmark, Island og Irland er med i prosjektet som ledes av Statens Filmtilsyn. Det var SAFT og MMI som utførte undersøkelsen.

Rekruttering

Undersøkelsen viste også at ni av ti barn mellom ni og 16 spiller data- og tv-spill. Den viste også at jentene spiller like mye som gutta. Men det har ifølge Lyngbo Hjort vært vanskelig å rekruttere jentene til å lage spill.

- Men jeg merker stadig at det er vanskelig å få tak i jenter som er villige til å jobbe med spill. Vi er en flott gjeng på ni jenter nå, og har dermed forutsetningene inne for å levere spill som ikke bare appellerer til gutter, sier Lyngbo Hjort, og legger optimistisk til:

- At jenter bare blir mer og mer interesserte i spill, det er det ikke tvil om.

<B>TEAMET:</B> Bak finner «PowerBabe» finner du en jentegjeng i firmaet Pinkfloor.
SJEFEN:</B> Camilla Lyngbo Hjort leder Pinkfloor.
SUKSESS:</B> «PowerBabe» gjør stor suksess blant danske ternåringsjenter. Du finner spillet på <a href=http://www.powerbabe.dk>her</a>