Suksess for Wiik og Kverndokk

BERLIN (Dagbladet): Flere store tyske teaterprodusenter vil sikre seg Øystein Wiiks og komponist Gisle Kverndokks musikal «Vincent van Gogh», som ble mottatt med stående ovasjoner, men ga enkelte tilskuere og kritikere lettere sexsjokk under verdenspremieren i Ettlingen.

- Jeg har aldri opplevd maken til respons på disse festspillene, verken med «Sofies verden» eller «Jesus Christ Superstar», sier en fornøyd Øystein Wiik (44) til Dagbladet .

Han har ti års erfaring fra de berømte Schlossfestspiele i Ettlingen utenfor Karlsruhe.

Det voldsomme regnværet over det sørvestlige Tyskland førte til at premieren fredag kveld måtte utsettes ett døgn.

- Alt var vått. Vi våget ikke å spille av hensyn til skuespillernes sikkerhet, sier Wiik.

Også under lørdagens premiere var den skråbygde scenen ved det romantiske barokkslottet så glatt at flere av danserne ufrivillig gikk på rattata under det halsbrekkende tempoet.

- Dette var virkelig bra. Øystein Wiik klarer både som tekstforfatter og hovedrolleinnehaver på en mesterlig måte å gjenskape Vincent van Goghs dramatiske og tragiske liv, fra han startet som vellykket kunsthandler i London til han tok sitt eget liv i 1890, overbevist om at han var en fiasko som kunstner. Gisle Kverndokks musikk underbygger handlingen på en flott måte, uten å overdøve den, sier Ute Baumeister til Dagbladet.

- Begeistret

Hun har skrevet en begeistret kritikk av den norske musikalen i dagens utgave av avisa Rheinpfalz i Ludwigshafen.

- Min eneste innvending er at den er en tanke for lang, legger hun til.

- Det hjertelige, varmende bifallet etter forestillingen var fortjent. Komponist Kverndokk (33) viser seg som en skikkelig håndverker som rutinert omgås musikalens tradisjoner og klisjeer, sier Rüdiger Krohn, som anmelder den norske urpremieren i Badische Neueste Nachrichten i Karlsruke.

Krohn er mer forbeholden i sin vurdering av Øystein Wiiks innsats og mener at nordmannen overdriver med sin stemmebruk i enkelte sangpartier og appellerer mest til «publikums kick på vulgariteter» når han utmaler scenene med van Goghs bordellbesøk.

- Fintfølende

- De er litt fintfølende i denne delen av Tyskland, repliserer Wiik. Han understreker at det er nødvendig å vise at van Gogh var et menneske som hadde gitt opp alt håp om vanlig kjærlighet, men tilbrakte mye av sin tid i såkalte fem franc-bordeller, der nordafrikanske innvandrere utgjorde det meste av klientellet.

I en av scenene har van Gogh selskap av kunstnervennen Paul Gauguin, som vil til sengs med selveste bordellmammaen, som viser seg å ha bare ett bein.

Både Theater des Westens i Berlin og scener i Frankfurt og i andre deler av det tyskspråklige Europa ønsker å sikre seg «Vincent van Gogh» etter oppføringen i Ettlingen. Der er Wiik og Kverndokk sikret fulle hus fram til 19. august.