Suksess med komplikasjoner

Kunstnerisk suksess, billettrekord (mer enn 34000), og publikumstilstrømming som nesten sprengte innkvarteringskapasiteten - det var festivalstatus da Molde vendte tilbake til normale tilstander i dag morges.

MOLDE (Dagbladet): Moldejazz 2001 vil først og fremst bli stående som året da Pat Methenys blide og alltid inspirerende nærvær ga festivalen - både publikum, de mange musikerne han spilte sammen med og dermed musikken - et formidabelt løft. Med smittende entusiasme og ubegripelig energi har den amerikanske gitaristen vært høyt og lavt seint og tidlig, og presterte i løpet av fem dager ni glitrende konserter med seks ulike besetninger i stilmessig helt forskjellige repertoarer. I tillegg ga han en åpen workshop, og dukket på toppen av det hele opp og spilte på nattjam med Ola Kvernberg, Stian Carstensen og Steinar Raknes.

FØR METHENY FLØY til Nice tidlig lørdag morgen, hadde han også rukket å skrive en personlig hilsen i brevs form til statsminister Jens Stoltenberg. I brevet takker han Stoltenberg for tilstedeværelsen på konserten med Trondheim Jazzorkester og påpeker at særlig ung norsk jazz har utviklet en sterk og egenartet stemme som representerer moderne norsk kulturs ansikt for musikere og fans verden over. Metheny tolker også statsministerens konsertbesøk som en sterk beskjed om støtte til hele det internasjonale jazzsamfunnet, skriver og at den blir satt stor pris på.

Å finne noen som neste år vil være i stand til å matche, ev. toppe Methenys innsats som «Artist in residence» er allerede definert som så vanskelig at det tvinger festivalledelsen til å tenke nytt og annerledes omkring hele konseptet.

PÅ ET VIS har Metheny-konsertene vært en festival i festivalen, men de er ikke de eneste som har gitt publikum store musikkopplevelser. På intimscenen Forum avsluttet den franske duoen Richard Galliano/Michel Portal og danske Mads Vinding Trio ei sterk uke med to på hver sin måte glimrende konserter, mens klubben Blås 5x5-konsertserie i Kulturhuset tonte ut med en høyst annerledes gospelseanse da den vanligvis tungt angripende Stavanger-trioen Cloroform ga Harlem Gospel Quartet tonefølge som neppe er dagligdags kost selv i de mer utagerende amerikanske trossamfunn. Personlig så jeg meg nødt til å forlate møtet før kollekten, men mange rundt meg lot til å trives med det som kanskje kan kalles rock-a-bible .

SENTRALE NAVN den siste festivalkvelden var blant andre Anja Garbarek og hennes band, som nennsomt penslet ut Anjas musikalske akvareller foran 1575 intenst lyttende sjeler, videre svenske Per «Texas» Johansson og utpå natta franske Les Haricots Rouges. De sistnevnte har utløst gapskratt flere kvelder med sin elleville blanding av slapstick og elevert musisering i trad-stil, og gjorde sitt til at Moldejazz 2001 også ble en festival der smilet har sittet løst, selv om gatene ofte er blitt trange og køene lange.

DET SISTE ER nå det klareste symptomet på Moldejazz' både triumf og problem: fluepapireffekten på alle som gjerne vil ta del i festivalviraken på en eller annen måte.

Tiltrekningskraften på alt fra politikere via næringslivsgrupper og sponsorer til generelt nyfikne har vokst fra år til år, truer til tider synliggjøringen av festivalens kjerne, musikken, og er et fenomen arrangørene er nødt til å håndtere hvis det ikke skal bli selve jaggernauten i det som skal være, og fortsatt er, den store, norske jazzfesten.

<B>PARADE:</B> Einar Didriksen, danser og pedagog i festivalbyen, har ledet den daglige gateparaden med kraft, gratie og eleganse.