Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Suksess-TV på egen hånd

«Hjemmevideo» på reisefot er hetest på TV akkurat nå. Nils Henrik Wærstad og Ronny Kristoffersen satser på «Walkabout» i NRK og kjøpte sportsbil med Einar Førdes kredittkort. Og Arne Hjeltnes reiser til Alpene på ny TV2-tur.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med lite kamera, spontane opptak og røff klipping produseres dagens mest populære reiseprogram for norske TV-kanaler.

Oppskriften har vært en suksess både for NRK og TV2 med eksempelvis «Gutta på tur», «Opplev Nepal», Bård Tuftes og Lars Lenths fiskeprogram, «Gringos» og «U-filter». Og kanalene har mer «hjemmevideo» på lager.

Spontant

NRK fikk 569 000 seere til den første av ti runder med «Walkabout», som skal sendes hver fredag framover.

- Vi har vært to mann på tur, en foran og en bak kamera som går «hele tida». Man utsetter seg for situasjonen, og så ser vi hva som skjer. Vi har satset minimalt på research, innrømmer prosjektleder Ronny Kristoffersen (32).

Ikke før har Petter Nome lagt bak seg en runde med «Gringos», før NRK1 er ute på ny med reisereportasjer. I ti programmer får du følge Ronny Kristoffersen og Nils Henrik Wærstad (34) på fredagskvelder.

Arrestert

- I «Walkabout» har vi blandet reiseskildring, roadmovie, dokumentar og fiksjon. Vi håper vi har lykkes med å skape en god stemning med blanding av slagkraftig humor og det dypeste alvor, sier Nils Henrik Wærstad og Ronny Kristoffersen, som på sin rundreise for NRK opplevde alt fra arrestasjon i Texas til villsvinjakt i Zimbabwe.

- Å bli arrestert for råkjøring med uregistrert bil i «giftspøytas hjemland» Texas, var ingen god idé, innrømmer Wærstad, som kom helskinnet fra opplevelsen.

- I Skottland kjøpte vi en Jaguar med Einar Førdes kort. Slikt blir det bra TV av, mener Kristoffersen.

TV2s braksuksess med Arne Hjeltnes og «Gutta på tur» fortsetter også. Nye episoder spilles inn i disse dager, og gutta skal til Chamonix på opptak. Heute Route-light er tema denne gang.

- Vi er vel litt i grenseland med alt fra rolige landskapsbilder til håndholdte kamera. Jeg tror suksessen skyldes at folk reiser og opplever mer enn før. De er vant til slike turer, fordi de koster mindre. Temaaktige turer fenger godt - alt fra gutteturer, hytteturer og mer avanserte saker. Folk kjenner igjen svogeren eller broren i filmene. Og den håndholdte uformelle stilens suksess er et produkt av at vi er mer uformelle også i det daglige, mener Arne Hjeltnes, som til høsten er klar med fem-seks nye «Gutta på tur«-programmer.