Grenseløse 100.000 til Lian
Og griper dermed rett inn i den pågående debatten om hva som er galt med norsk filmbransje.
Råvarer
Er problemet kanskje at altfor mange føler at de bare må lage en film til - og at den filmen bare må være en thriller eller en komedie, fordi det er hva folk vil ha?
- Å bare bestemme seg for å lage en spenningsfilm, er som å bestemme menyen før man vet hvilke råvarer som er tilgjengelige på markedet, sier Torun Lian.
Historien først
Lian, som er mer forfatter og dramatiker enn filmregissør, mener det er den gode historien som må komme først. Derfor tenker hun selv heller ikke på å lage en ny film, før hun har funnet en ny god historie.
Bedre klima
- Forfattere må settes til å skrive om det de brenner for. De må tvinges til å bli personlige - og så må de få tid til å leve med stoffet til de er ferdige med det, sier Lian.
For det er ikke alltid manusforfatteren som avgjør når manuset er godt nok til å filmes: Med blikket til utålmodige regissører og produsenter over skuldra, er det mange som setter punktum og går til innspilling for tidlig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger