Suksessen fortsetter

MOLDE (Dagbladet): Pat Methenys «Artist in residence»-uke i Molde er en suksess uten like. I går delte gitaristen scene med Håkon Kornstad (saksofoner), Mats Eilertsen (bass) og Paal Nilssen-Love (trommer), og det de skapte sammen låt strålende.

Stikkordet er sammen . For selv om kjemisk nykkefrie Pat Metheny er en av jazzens største stjerner, er hvert sekund han står på scenen en påminnelse om hva som virkelig teller når det kommer til stykket: musikken. I møtet med Kornstad-trioen skjedde det samme som i de andre Metheny-konstellasjonene her, inspirasjonen fløt fritt mellom gode kolleger, og samtlige spilte opp mot sitt beste. Selvsagt ville mer øvetid gjort musikken annerledes, men til gjengjeld fikk vi den servert med «det første møtets nerve» som bonus, og det er så visst ikke å forakte.

Methenys «80/81» åpnet ballet, der samtlige fire presenterte seg i energifylte soli. Ornette Colemans blues, «Turnaround», fulgte, deretter koblet bandet Methenys voldsomme, friform-åpne «The Calling» med Colemans «Lawyers», før «Folk Song» (Metheny) og «Humpty Dumpty» (Coleman) avsluttet det hele. Kornstad blåste seg gjennom sitt lager av tonekvaliteter med villskap og kontroll, Eilertsen holdt fortet med både tungt og dansende bass-skyts i bunnen, og Nilssen-Love var som alltid et eventyr av drivende, swingende og multipulserende trommespill.

Og Metheny: Han konsentrerte seg, spilte som f... og gliste bredt etterpå. Som han har gjort siden mandag.