Suksessen fortsetter

MOLDE (Dagbladet): Pat Methenys «Artist in residence»-uke i Molde er en suksess uten like. I går delte gitaristen scene med Håkon Kornstad (saksofoner), Mats Eilertsen (bass) og Paal Nilssen-Love (trommer), og det de skapte sammen låt strålende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Stikkordet er sammen . For selv om kjemisk nykkefrie Pat Metheny er en av jazzens største stjerner, er hvert sekund han står på scenen en påminnelse om hva som virkelig teller når det kommer til stykket: musikken. I møtet med Kornstad-trioen skjedde det samme som i de andre Metheny-konstellasjonene her, inspirasjonen fløt fritt mellom gode kolleger, og samtlige spilte opp mot sitt beste. Selvsagt ville mer øvetid gjort musikken annerledes, men til gjengjeld fikk vi den servert med «det første møtets nerve» som bonus, og det er så visst ikke å forakte.

Methenys «80/81» åpnet ballet, der samtlige fire presenterte seg i energifylte soli. Ornette Colemans blues, «Turnaround», fulgte, deretter koblet bandet Methenys voldsomme, friform-åpne «The Calling» med Colemans «Lawyers», før «Folk Song» (Metheny) og «Humpty Dumpty» (Coleman) avsluttet det hele. Kornstad blåste seg gjennom sitt lager av tonekvaliteter med villskap og kontroll, Eilertsen holdt fortet med både tungt og dansende bass-skyts i bunnen, og Nilssen-Love var som alltid et eventyr av drivende, swingende og multipulserende trommespill.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer