Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sultne på mer

STOCKHOLM (Dagbladet): Med vann og mel over hele seg kunne Gard Eidsvold ta imot jubelen etter at Hamsuns «Sult» i går kveld ble spilt for et eksklusivt svensk teaterpublikum. Nå tar ensemblet sommerferie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sammen med storebror Eindride, Kjersti Holmen og Jan Hårstad leverte Gard en intens maratonforestilling for svenskene i går kveld. Nationaltheatrets jubelsuksess var invitert til å avslutte den svenske teaterfestivalen, og i salen satt kritikere fra de største svenske avisene, samt finske og russiske anmeldere.

- Uhyre spennende. Jeg er meget begeistret, sa Sven Hansell fra Dagens Nyheter da applausen ga seg.

Uttelling

For aller første gang er Hamsuns verk oppført på en scene, etter at mange har forsøkt og gitt opp. Og regissør Yngve Sundvor har fått full uttelling for sine eksperimentelle vrier.

«Spillet er suverent, morsomt, slapstickaktig frydefullt og fullt av lattervekkende mimikk,» skrev Dagbladets teateranmelder Hans Rossiné om Gard Eidsvolds prestasjon etter premieren i Oslo i februar.

- Det som er gøy med denne forestillingen, er at Nationaltheatret har tatt en sjanse på et samarbeid med Oslo Moderne Teater hvor jeg kommer fra. Vi laget noe vi kunne stå for, og derfor er det så hyggelig at det har slått sånn an også, sa en svett Gard i garderoben i går kveld.

Omgitt av svensk presse og teaterkolleger, ambassadefolk og venner kunne Gard og hans kolleger gå løs på et digert bord med fristelser, i både flytende og fast form. Den eneste som manglet var Maria Bonnevie. Den norske skuespileren, som for tida har stor suksess i Stockholm, hadde seinest i går meldt sin ankomst. Hun var kanskje ikke sulten nok...

Sulten

Den svenske teaterfestivalen har pågått siden fredag på Riksteatern i forstaden Hallunda utenfor Stockholm, og for Nationalheatrets ensemble var det stor stas å bli invitert til å avslutte hele festivalen, som det eneste utenlandske innslaget.

- Jeg håper dette kan føre til et større samarbeid mellom landene når det gjelder teatrene. Jeg er overbevist om at vi har mye å tilby hverandre, sa Jan Hårstad.

- Men nå må jeg ha mat, sa Gard Eidsvold og gikk løs på buffeten.

Det har vært fullstendig umulig å oppdrive en billett til «Sult» i Oslo i vår, og derfor har teatret bestemt at suksessen fortsetter som en del av Nationaltheatrets 100-årsjubileum i høst.

GIR ALT: Gard Eidsvold er høyt og lavt på scenen i over to timer som jeg-personen i Hamsuns Sult her med et godt grep på Kjersti Holmen.