SUPERHELTER: Ingenting å si på påkledningen, Röyksopp stilte i fargerike gevanter på Øya.
SUPERHELTER: Ingenting å si på påkledningen, Röyksopp stilte i fargerike gevanter på Øya.Vis mer

Superheltene skapte Øya-ekstase

Röyksopp lagde spillereglene i Middelalderparken.

KONSERT: Röyksopps store hjemkomst holdt på å bli tatt av regnet, men jaggu viste ikke værgudene nåde når vi trengte det som aller mest. Torbjørn Bruntland og Svein Berge entret scenen utkledd som henholdsvis medisinmann og romfarer med et kobbel musikere som mest av alt så ut som noe som var plukket fra en superhelttegneserie.

Publikum er heller ikke vanskelig å be i det de første varme tonene brer seg utover Enga.
En kledelig kantete «Remind Me» sklir over i «Happy Up Here» og folkemassen tar sine første falende danseskritt før Robyn dukker opp på scenen og «The Girl and the Robot» fremkaller de første tendensene til Øya-ekstase.

Suverene popformidlere
Det er noe uhåndgripelig over Röyksopp.

Musikken deres besitter en slags usynlig kraft som går på tvers av sjangertilhørighet. Selv om den er pakket inn som velfødd elektronika, er det den ufeilbarlige personligheten til sangene som setter tonen for Röyksopp sin unike funksjon som popformidlere.

Duoen lager spillereglene selv og folket følger lydig etter.

HUSVOKALIST: Svenske Karin Dreijer-Andersson, kjent fra Fever Ray, var ikke med da Röyksopp innledet norgeskonsertene på Øyafestivalen. Men det var ingenting å utsette på husvokalist Anneli Dreckers tolkning av «What Else Is There?» Foto: Nina Hansen
HUSVOKALIST: Svenske Karin Dreijer-Andersson, kjent fra Fever Ray, var ikke med da Röyksopp innledet norgeskonsertene på Øyafestivalen. Men det var ingenting å utsette på husvokalist Anneli Dreckers tolkning av «What Else Is There?» Foto: Nina Hansen Vis mer

Datamaskiner og samplere kan gjerne bli hakket for introvert i konsertsammenheng, men Röyksopp makter likevel å skape organiske bølger av noe som i utgangspunktet kan virke kjølig og stringent i måten de skaper luft og temperaturskifter i låtmaterialet.

Lavt
Karin Dreier dukket aldri opp på lavmælte og forheksende versjonen av «What Else is There», men det er ingenting å utsette på husvokalist Anneli Dreckers tolkning av vidunderbarnet, selv om hun kunne fått større plass i miksen.

det er heller ingen som hadde kjeftet på lydmannen om han hadde guffet stereoen noen hakk.

På grunn av knapp leveringstid, er anmeldelsen basert på konsertens første time.