Superpopulære

LONDON (Dagbladet): Tinky Winky, Po, Laa-Laa og Dipsy har ført til TV-krig mellom Storbritannia og Norge. Teletubbiene er superpopulære blant engelske barn.

Britisk helslakt av norsk tv

Teletubbiene er engelske barns superfavoritter, dokkene er utsolgt i leketøysbutikkene og engelske foreldre nynner på Teletubby-sangen på vei til jobb.

- Barn blir invitert til en ukjent romverden, med kjente romvesener som kan se ut som barn, og som snakker et babyspråk. Hva kan barn vokse på når de ser et program der de møter kopier av seg selv, med sitt eget ukorrekte språk og som lever i en verden som de aldri vil møte i det virkelige livet? sier Ada Haug.

Ada Haug innrømmer imidlertid at også NRK tjener på salg av effekter fra Barne-TV. «Sesam Stasjon» er et av disse programmene.
- Vi tjente fem millioner kroner på salg det første året, men så flatet det ut, og nå tjener NRK i underkant av én million kroner pr. år på salg av Sesam-effekter. Men dette gjorde vi for å sperre for en utenlandsk kanal som hadde effekter, og i tillegg sikret vi norske arbeidsplasser, sier Ada Haug til Dagbladet.