Anmeldelse: Mariah Carey - «Caution»

Superstjernen stråler igjen med R&B-ekspertise fra Fredrikstad og Haugesund

Mariah er fortsatt «on fire» – 28 år etter sitt første album.

Snart 50: R&B-veteranen Mariah Carey viser ingen tegn til å miste gnisten på sitt 15. album, «Caution». (Foto: Epic Records)
Snart 50: R&B-veteranen Mariah Carey viser ingen tegn til å miste gnisten på sitt 15. album, «Caution». (Foto: Epic Records) Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Til tross for at hun i flere år har blitt ufortjent avfeid som en slags ustabil glamourvits, viste både 2014-albumet «Me. I Am Mariah … the Elusive Chanteuse» og hennes besøk i Oslo Spektrum to år seinere at 10-tallets Mariah Carey på langt nær er noen skygge av gammel storhet.

I 2018 holder veteranen det fortsatt ikke bare gående ­– i motsetning til de fleste av hennes samtidige kolleger – hun leverer også sitt beste på lang tid.

Den store styrken til «Caution», hvor Mariah selv har tatt på seg executive producer-rollen, er det varierte valget av kredible samarbeidspartnere. Med unntak av «8th Grade» og avslutningen «Portrait» (som begge er signert av produksjonsteamet til Timbaland) er hvert spor smidd ut av separate studioer.

Dette betyr en pågående musikalsk bevegelse gjennom hele albumet, hvor man i motsetning til den nevnte forgjengeren dessuten har valgt å holde det kort og fokusert med bare ti spor.

Allerede fra og med åpningslåtene «GTFO», «With You» og skivas tittelspor er vi i Careys silkemyke makt, før «A No No» kommer som en herlig remake av Lil’ Kim sin Lil’ Cease-assisterte ’96-klassiker «Crush On You». Nostalgisk blir også med Slick Rick-gjesting på Blood Orange-produserte «Giving Me Life», mens London-baserte Fred Ball (opprinnelig fra Fredrikstad) sørger for en romantisk og sukkersøt lekeplass for hovedpersonen på fine «One Mo’ Gen».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer