Suppe på en spiker

Den forbløffende kjedelige «Annabelle» utvider «The Conjuring»s univers på en måte som også forringer moderfilmen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Med en omsetning på 318 millioner dollar er fjorårets «The Conjuring» en av de mest innbringende skrekkfilmene noensinne. Studioet New Line Cinema kunngjorde at en oppfølger var i emning allerede før filmen hadde premiere, men i 2014 får ikke amerikanske kassasuksesser kun oppfølgere. Spin off-filmen er i dag en sentral del av forretningsmodellen i et Hollywood som ser på langsiktig franchising som fremtiden, og dermed er det allerede nå duket for «Annabelle».

«Annabelle» er basert på en kort sekvens i «The Conjuring» om en dukke som er besatt av en ond ånd. I skrekkfilmsammenheng er dette særdeles velpløyd mark, og regissør John R. Leonetti har ingen ambisjoner om å tilføre tradisjonen noe nytt. Snarere låner han skamløst fra både «Rosemary's Baby» og «Child's Play»-filmene — for ikke å si alle de drøvtygde standardgrepene som i dag er så utbredt at de umulig kan spores tilbake til én kilde.

Hjemsøkt av klisjeerFilmen utspiller seg i en idyllisk faksimile av sekstitallet, hvor tidskoloritten er gjengitt i duse farger og et skarpt, og høyst anakronistisk, hvitt lys. Her plages det unge ekteparet John og Mia av en dukke som vekkes til live når et medlem av en djeveldyrkende kult blør sine siste bloddråper over den. Og vet man dette vet man også hvordan historien vil utspille seg. «Annabelle» er lite annet enn en parade av velprøvde skrekkfilmtriks, utført uten snev av oppfinnsomhet eller overbevisning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer