Surrealistisk tyveri

Salvador Dalí ville ha gnidd seg i barten.

KUNSTTYVERIER har et fascinerende slektskap med kunstverk: Begge deler fordrer nesten mesterlig kreativitet og timing. Slik kjennetegnes også det siste kunsttyveriet av noen berømmelse: Salvador Dalís forsvinningsnummer fra det godt bevoktede Rikers Island-fengselet i New York. Tyveriet av Dalí-bildet, en surrealistisk pennetegning av Kristus på korset, ble oppdaget lørdag morgen. Det var ikke bare borte; det var erstattet av en kopi som var stiftet fast i glassmonteren i fengselets inngangsparti.

DALÍ-BILDETS FLUKT fra det fluktsikre fengselet er surrealistisk nok i seg selv. Det hang i en lobby, hvor riktignok ingen fanger har adgang, men som er bevoktet 24 timer i døgnet. Formatet på kunstverket er ca. 1x1,2meter, ifølge NTB, så ingen kan ha sneket det innunder jakka, slik en tyv i sin tid gjorde med et lite mannsportrett av en antatt Rembrandt fra Nasjonalgalleriet i Oslo. «Det var så lite som et Donald-blad,» sa tyven til sin unnskyldning da. Nei, Dalí-bildet hadde til og med ei prangende gullramme. Alt tyder på en innsidejobb. Pinlig for fengselet. Men Salvador Dalí hadde nok smilt i sin stive mustasje.

DALÍ-FORFALSKNINGER er et så hyppig forekommende fenomen på det internasjonale kunstmarkedet at eksperter som f.eks. International Foundation for Art Research nekter å garantere for ektheten i Dalí-arbeider, ifølge The New York Times. «Salvador Dalí kastet vel knapt sin skygge over mange av sine grafiske blad,» har vår egen Ludvig Eikaas uttalt om sin spanske kollegas noe frynsete yrkeskodeks på slutten av karrieren. Før Dalí døde i 1989, var han beryktet for å sette sin signatur på blanke ark som seinere ble brukt i forfalskningsøyemed. Når man talte sammen opplagene av et grafisk blad - det kunne ha både arabiske og romerske tall, eller være trykt på forskjellige papirtyper - kunne man komme opp i 10000 trykk. Han ble omtalt som totalt skruppelløs når det gjaldt alt som lot seg betale i store penger. Men «Korsfestelsen» i fengselet skal være ekte nok.

«DALÍ SKAL I FENGSEL» lød overskriften på Rikers Island-styrets pressemelding i februar 1965 etter at kunstneren hadde takket ja til et fangebesøk. Dalí, som var 60 år den gangen, ble plutselig febersyk og måtte melde avbud. Men han klarte ikke å motstå fristelsen til å gjøre inntrykk på pressefolkene som ventet nede i resepsjonen på New York-hotellet hvor han holdt til. Vips, på to timer hadde han smelt sammen et kunstverk med påskrift nederst i venstre hjørne: «Til fangenes spisesal på Rikers Island». Da bildet ble prisvurdert i 1985, ble prisen anslått til 1,2 millioner kroner. For to år siden uttalte en ekspert til The New York Times at det trolig var verdt tre ganger så mye.

DEN ROSA PANTEREN kunne knapt ha tenkt ut et bedre kupp!