Susan Boyle ingen melkeku for TV-produsentene

Går glipp av YouTube-millioner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Susan Boyle - hele verdens syngende Askepott - har blitt en aldri så liten sensasjon på YoUTube etter opptredenen i «Britain's Got Talent» for to uker siden.

Både publikum og dommere måpte da den gråhårede og påstått ukyssede (hun har senere innrømmet at det var en hvit løgn) 48-åringen begynte å synge.

I går skrev medieviterne Yngvar Kjus og Iacob Prebensen i Dagbladet at hele Boyle-historien åpenbart er strengt regissert av TV-kanalen ITV, som har planlagt grundig hvordan hun skal framstilles og oppfattes.

Mister reklameinntekterDesto mer overraskende er det at TV-kanalen ikke har vært mer opptatt av å sikre inntektene etter sin nye superstjerne.

I løpet av de siste 14 dagene har Susan Boyles audition-klipp fått over 100 millioner treff på YouTube. Trafikken kunne gitt opphavsmennene mellom fem og 15 millioner kroner i annonseinntekter dersom de hadde solgt reklame ved siden av videoene. Det skriver den britiske avisa The Guardian.

Men så langt er det ingen som tjener reklamepenger på YouTube-suksessen. Verken YouTube selv, ITV eller Simon Cowells produksjonsselskap Syco. TV-kanalen er nemlig i ferd med å forhandle fram en avtale med YouTube-eieren Google, og nekter å selge reklame inntil avtalen er i boks.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer