Susan Boyle ingen melkeku for TV-produsentene

Går glipp av YouTube-millioner.

(Dagbladet.no): Susan Boyle - hele verdens syngende Askepott - har blitt en aldri så liten sensasjon på YoUTube etter opptredenen i «Britain's Got Talent» for to uker siden.

Både publikum og dommere måpte da den gråhårede og påstått ukyssede (hun har senere innrømmet at det var en hvit løgn) 48-åringen begynte å synge.

I går skrev medieviterne Yngvar Kjus og Iacob Prebensen i Dagbladet at hele Boyle-historien åpenbart er strengt regissert av TV-kanalen ITV, som har planlagt grundig hvordan hun skal framstilles og oppfattes.

Mister reklameinntekter
Desto mer overraskende er det at TV-kanalen ikke har vært mer opptatt av å sikre inntektene etter sin nye superstjerne.

I løpet av de siste 14 dagene har Susan Boyles audition-klipp fått over 100 millioner treff på YouTube. Trafikken kunne gitt opphavsmennene mellom fem og 15 millioner kroner i annonseinntekter dersom de hadde solgt reklame ved siden av videoene. Det skriver den britiske avisa The Guardian.

Men så langt er det ingen som tjener reklamepenger på YouTube-suksessen. Verken YouTube selv, ITV eller Simon Cowells produksjonsselskap Syco. TV-kanalen er nemlig i ferd med å forhandle fram en avtale med YouTube-eieren Google, og nekter å selge reklame inntil avtalen er i boks.

Derimot selger de reklame på sin egen nettside, ITV.com, som også viser klipp fra programmet. ITV.com har ifølge The Guardian fått over 11 milloner treff de siste par ukene - en økning på 700 prosent.

Ny YouTube-kanal
Det er likevel ingen tvil om at de aller fleste av Susan Boyles nye fans har blitt kjent med henne via YouTube. Det har også ITV innsett, og forrige fredag opprettet de for første gang en egen Britain's Got Talent-kanal på YouTube. 

Susan Boyle-klippet de har lagt ut her, har allerede fått over 500 000 treff. Og hun har fått en ny konkurrent! I går viste ITV tredje episode av programmet, hvor vesle Hollie Steel (10) dukket opp på audition. Den syngende ballerinaen fikk også dommerne til å måpe og publikum til å reise seg da hun sang «I could have danced all night» fra musikalen «My Fair Lady».

Se klippet her.

Hun ble raskt utropt til Susan Boyles utfordrer i britiske medier, og hennes audition-klipp har fått snart 500 000 treff siden i går. Dermed har en ny potensiell reklamemagnet dumpet ned i fanget på ITV - som i likhet med mange andre internasjonale medier har slitt tungt med fallende reklamesalg de siste månedene.