SÆREGEN STIL: Susanna Wallumrød (i midten bak), eller bare Susanna, har en særegen stil som trer tydeligere fram for hver gjennomhøring. Her med bandet The Brotherhood of Our Lady. Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
SÆREGEN STIL: Susanna Wallumrød (i midten bak), eller bare Susanna, har en særegen stil som trer tydeligere fram for hver gjennomhøring. Her med bandet The Brotherhood of Our Lady. Foto: Signe Fuglesteg LuksengardVis mer

Anmeldelse: Susanna & the Brotherhood of Our Lady - «Garden of Earthly Delights»

Susannas fortryllende verden

Går som vanlig for de store temaene.

ALBUM: Susanna (Wallumrød) har aldri vært og kommer aldri til å bli en «vanlig» artist. Samtidig er hun en av de få norske artistene som blir anmeldt bredt i utlandet, blant annet i de store musikkbladene.

Sjelden blomst

Helt siden debuten med Susanna & The Magical Orchestra (sammen med Morten Qvenild) i 2004 har hun vært en sjelden blomst i den norske artistfloraen, minimalistisk og vidløftig på samme tid.

Derfor tar det som regel alltid tid å komme inn i universet hennes, inn til den betagende skjønnheten i musikken. Det gjelder også «Garden of Earthly Delights».

1500-tallskunstner

«Garden of Earthly Delights»

Susanna
& the Brotherhood of Our Lady

5 1 6

Jazz/pop

2019
Plateselskap:

SusannaSonata

«Kunst blir musikk - og omvendt.»
Se alle anmeldelser

Hun går gjerne etter de store temaene. Ett år etter «Go Dig My Grave», et coveralbum med mildt sagt annerledes versjoner, har hun latt seg inspirere av den nederlandske 1500-tallskunstneren Hieronymus Bosch. Hans fantastiske bilde med tittelen «The Garden of Earthly Delights» («Lystenes hage»), malt i olje på tre eikepaneler, har hengt i Museo del Prado i Madrid siden 1939.

Bestillingsverk

Opprinnelig var denne musikken et bestillingsverk for Vossajazz i 2017, men det er utvidet med tanke på albumutgivelsen. Susannas stemme er hovedinstrumentet, men hun spiller også piano, Rhodes, elektronikk m.m. - enkelt, men effektivt. Ellers hører vi The Brotherhood of Our Lady, som består av Stina Moltu (gitar/båndspiller/vokal), Ida Løvli Hidle (akkordeon), Ina Sagstuen (vokal/elektronikk/synth) og Natali Abrahamsen Garner (vokal/elektronikk) - medlemmer av grupper som Skadedyr, Listen to Girl, Propan og bandet til Stina Stjern.

Lydkulisser

Deathprod (Helge Sten), som har vært med Susanna siden debuten, bidrar med programmering, samplinger og produksjon sammen med Susanna. Hans lydkulisser setter den spooky og okkulte stemningen du finner på albumet, som ellers utmerker seg med mye fin harmonisang fra Susanna og tre av bandmedlemmene.

Musikalsk er Susannas 13. album vanskelig å plassere, men på de ialt 15 låtene er det for eksempel spor av jazz, folkemusikk, middelaldermusikk og «avansert pop», av og til i slekt med den britiske gruppa Unthanks. Sangene er komponert og skrevet av Susanna sjøl og spilt inn i Ocean Sound Recordings på Giske.

Urovekkende

Noen låter har form av skisser og blir noe flytende, mens andre er mer håndfaste. Tekstene er ganske korte og ofte repeterende. Det kan låte urovekkende, som i «Ecstasy», med sampling fra noe som minner om en skrekkfilm, eller mer lettlikt og tilgjengelig i spor som «Ship of Fools», «Wilderness» (som også var tittelen på en annen sang på forrige album), «Gluttony and Lust» og albumets høydepunkt, fengende og Björk-aktige «City of Hope».

Albumet bygger seg opp til en mektig avslutning med «Gathering of Birds», der Hidles akkordeon har en hovedrolle ved siden av Susannas stemme og piano.