- Sutring

- Hårsårhet og sutring er typisk for min generasjon som ønsker å være politisk korrekte i forhold til Bygde-Norge, sier Karin Julsrud. Filmskaper Svein Andersen mener Oslo-dominansen i norsk film fører til åndelig korrupsjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FILMSKAPER: Karin Julsrud mener utspillene mot Oslo-folk som framstiller på bygdefolk på film er komiske.

- Vi driver med fiksjon og ikke dokumentar, sier Karin Julsruds til de siste dagers søkelys på framstillingen av bygdefolk på film, deriblant hennes egen, «1732 Høtten».

- Utspillene, som i hovedsak kommer fra min egen generasjon, viser at de tåler ironi eller fleip dårlig, mener Julsrud, men understreker at hun synes diskusjonen er morsom.

Enkel kritikk

Julsrud synes det er for enkelt og litt komisk å putte alle filmskapere i Oslo vest-båsen.

- I tilfellet med min film kommer for eksempel manusforfatter Kjetil Indregaard fra et lite sted i Nord-Norge. Det er han som har skapt Høtten, ikke jeg, sier Julsrud. Hun påpeker at filmen heller ikke er en skildring av Bygde-Norge, men at det er en høyst urban film. Karakterene i filmen finner man like gjerne på Rimi på vestkanten i Oslo en lørdag ettermiddag, sier Julsrud.

Mangler politikk

Filmskaper Svein Andersen vil ikke kommentere Karin Julsruds film spesielt, men mener det norske filmmiljøet domineres fullstendig av Oslo:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer