BLONDT I BLONDT: Tom Roger Aadland følger opp sin kritikerroste "Blod på spora" med en ny, elegant Dylan-fortolkning.
BLONDT I BLONDT: Tom Roger Aadland følger opp sin kritikerroste "Blod på spora" med en ny, elegant Dylan-fortolkning.Vis mer

Suveren nynorsk utgave av Bob Dylan-klassiker

Wandrups utvalgte: Tom Roger Aadland ute med «Blondt i blondt».

CD/LP: Tom Roger Aadland er en modig musiker. Foruten et imponerende repertoar av sanger han har skrevet selv, utga han i 2009 albumet «Blod på spora», en låt for låt utgivelse av Bob Dylans album «Blood On The Tracks» (1975). Med egne tekster på nynorsk. Han slapp ikke bare unna, selv innbarkede dylanologer måtte medgi at Aadland hadde klart å gjøre musikken til sin, uten verken å kopiere eller legge seg tett opptil originalen.

Nå har han gjort det igjen, og denne gangen med et enda mer ikonisk verk, «Blonde On Blonde» (1966), rockens første dobbeltalbum, plata mange regner for å være Dylans absolutt ypperste. La det først være sagt at de avanserte tekstene er gjendiktet med utrolig fin hånd, så uanstrengt at man skulle tro nynorsk var Dylans naturlige morsmål.

Lydbildet er fjernt fra det nyskapende folkrock-uttrykket som preger originalen. Aadland går i lavmælt dialog med originalen. Kjetil Steensnæs trakterer diverse strengeinstrumenter, inkludert vakre steelgitar-glidninger, med en følsomhet som får sangene til å løfte seg ut i en tidløs atmosfære. Tor Egil Kreken lar bassen dunke som historiens pulsslag gjennom sangene.

Alt er på plass. Sigbjørn Apeland lar orgel og harmonium duve gjennom låtene, mens Erland Dahlen på slagverk er våkent på plass akkurat der det gjelder. Og Tom Roger Aadland selv? Han synger med den fornødne autoritet, tilbakelent, men på hogget når det gjelder. En triumf både for Dylan som komponist - og for Aadland som fortolker.