Suveren Sanchez

Av og til dukker det opp et nytt album som bekrefter at en allerede høyt anerkjent musiker har tatt et avgjørende steg i sin solokarriere. Antonio Sanchez' «New Life» kan meget vel være et slikt.

SOLO: Antonio Sanchez står høyt i kurs som trommeslager og spiller med noen av de største jazznavnene i dag. Men han er om mulig enda mer spennende når han leder sine egne besetninger i sine egne komposisjoner, som på det nye albumet «New Life».
SOLO: Antonio Sanchez står høyt i kurs som trommeslager og spiller med noen av de største jazznavnene i dag. Men han er om mulig enda mer spennende når han leder sine egne besetninger i sine egne komposisjoner, som på det nye albumet «New Life».Vis mer

ALBUM: Pat Metheny beskriver Antonio Sanchez (41) som «på mange måter min viktigste musikalske samarbeidspartner de siste 13 åra», og det den meksikanske, New York-bosatte trommeslageren viser på «New Life», gjør det lett å tro ham.

Sanchez står fram ikke bare som en superdynamisk trommeslager, eksplosivt kraftfull på alle lydnivåer, rytmisk fjellstø og alltid melodisk årvåken i fargeleggingen, han viser seg også som en eminent låtskriver, sanger og keyboardist.

ANTONIO SANCHEZ: Det store steget fra en stor musiker.
ANTONIO SANCHEZ: Det store steget fra en stor musiker. Vis mer

Og som leder har han for anledningen satt sammen et band som ivaretar ideene hans på strålende vis.

SAKSOFONISTENE Dave Binney (alt) og Donny McCaslin (tenor) er representanter for det kraftigste kruttet på New York-scenen. Pianisten John Escreet og bassisten Matt Brewer tilhører også førstevalgsjiktet, og den amerikansk/kroatiske sangeren Thana Alexa forsvarer gjesteplassen på laget med brasiliansk ordløs vokal, dels i sensuell duett med kjæresten Sanchez.

I åpningslåta «Uprisings and Revolutions» setter Sanchez innledningsvis an en «A Love Supreme/Acknowledgement»-stemning. Muligens varsler han på den måten i både tone og tittel at «New Life» peker mot ei framtid med mindre av band- og studiomusikeren Sanchez og desto mer av komponisten og bandlederen. Bortsett fra (muligens?) Pat Metheny Group/Trio og alle andre bandledere som til nå har nytt godt av hans trommekunst, bør vi kunne se fram til det med begeistret spenning.

PEDAL STEEL-mester Robert Randolph inngår i Blue Note-sjef Don Was' gjenreising av det legendariske jazzplateselskapet, eller kanskje rettere: gjenreisingen av økonomien i det nå Universal-eide Blue Note.

ROBERT RANDOLPH: Høyenergisk stålmann på Pedal Steel.
ROBERT RANDOLPH: Høyenergisk stålmann på Pedal Steel. Vis mer

Randolphs velkjente, høyenergiske soul/funk/blues/gospelkjør på «Lickety Split» har pent lite med jazz å gjøre, men kan i all sin utadvendthet fort komme til å finansiere opptil flere «renere» jazzalbum og er som sådan ingen større synd enn eksempelvis rockestjerner på jazzfestivalprogrammer.

Det er dessuten ingenting i veien med Randolphs prestasjoner som sanger og gitarist denne gangen, heller.

Omgitt av offensive gjester som Carlos Santana og Trombone Shorty samt et tettvevd familieband som akselererer fra null til pinsevennekstase på under fire takter serverer han sine egne, nesten-egne og andres låter som medrivende oppfordringer til engasjert fysisk egenaktivitet. Lyttelåter som «Welcome Home», en sterk tekst om hjemkomst fra krig, gir de nødvendige pustepausene, og gjenhøret med (Young) Rascals' 1966-hit «Good Lovin'» er en frisk avslutning på albumet.

GITARISTEN Øyvind Nypan presenterte seg på «Elements» i 2010, og er nå tilbake med ni egne, velformede låter på «Republique».

NYPAN: Sterkt fra norsk gitarist i internasjonalt selskap.
NYPAN: Sterkt fra norsk gitarist i internasjonalt selskap. Vis mer

Albumet er innspilt i Paris der han har oppholdt seg mye og der medmusikerne hans bor. Tenoristen Rick Margitza (amerikaner, kjent fra Miles Davis Group ca 1988), pianisten Leonardo Montana fra Brasil, bassisten Gael Petrina fra Ecuador og den italienske trommeslageren Simone Prattico utgjør et fyrig og meget kompetent følge for gitaristen som leverer både melodiformidling og til dels halsbrekkende improvisasjoner med autoritet og upåklagelig tonekontroll.

At det moderne, amerikanske uttrykket til tider får et farlig sterkt Metheny/Brecker-skjær og at Nypan fortsatt har noen forbilder å frigjøre seg fra, får vi heller tåle, de åpenbare kvalitetene i dette albumet overskygger savnet av et enda sterkere egetuttrykk.

503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 685736659


Varnish cache server