Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Elbiler:

SV oppfordrer indirekte til økt bilbruk

SV er vel ikke i tvil om at milliarder i avgiftsfritak, i tillegg til alle særfordelene elbilene får, fører til økt biltrafikk?

Meninger

I innlegget i Dagbladet 15. januar er Haltbrekken og Nærva kun opptatt av lokale forhold. I Norge skal lufta bli renere og CO₂-utslippet lavere. Men forurensningen fra elbiler skjer der biler og strøm produseres, så i realiteten overfører vi problemene til andre land. Omtrent to tredeler av verdens strøm produseres fossilt, i stor grad kullbasert.

Elbilenes strømforbruk kommer «på toppen», så globalt sett er det liten forskjell på forurensningen fra elbiler og fossilbiler. I tillegg kommer forurensningen ved produksjon av elbilbatterier, og de store miljøproblemene utvinning av Litiumkarbonat og Kobolt skaper.

I Norge sponses elbilene med milliarder i avgiftsfritak. Heller ikke SV er vel i tvil om at dette, i tillegg til alle særfordelene elbilene får, fører til økt biltrafikk?

Ett eksempel – en person som skifter ut den ene fossilbilen sin med elbil, vil kunne spare over 20 000 kroner per år i reiseutgifter. Men noen positiv miljøeffekt blir det ikke.

Denne elbileieren, som ellers kanskje ville ha brukt kollektivtransport, vil bli fristet av å ha gratis bompassering, kjøre i kollektivfelt, ha gratis parkering og gratis drivstoff (fra kommunens ladestasjoner) – totalt sett langt rimeligere enn å betale for kollektivtransport.

SV oppfordrer faktisk indirekte til økt bilbruk. Hvorfor tas det ikke hensyn til veislitasjen den økte bilbruken medfører, med oppvirvling av helseskadelig asfaltstøv?

Hvorfor betaler ikke elbilene veibruksavgift? De sliter (minst) like mye på veiene som fossilbiler, der veibruksavgiften er lagt inn i drivstoffprisen.