SV-tull om tog

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

LYNTOG: Daglig opplever passasjerer som velger å reise miljøvennlig med lokaltogene at de må stå, de opplever forsinkelser og unødvendig lang reisetid. NSB klarer ikke å dekke etterspørselen i lokaltrafikken på grunn av flaskehalser i linjene. Tilsvarende er det for godstrafikken. Det er ved å utbedre disse flaskehalsene vi starter omstillingen til et mer klimavennlig samfunn - allerede i dag.

Nylig foreslo SVs nestleder Audun Lysbakken å legge 100 hundre kroner på flybillettene for å skaffe penger til å bygge lyntog i Norge. Hensikten er sikkert god, men resultatet vil bli kroken på døra for dagens jernbanetilbud. Det er anslått at prisen for å bygge ut slike linjer kan komme helt opp i 100 mrd. kroner. Da må resten av pengene komme fra de ordinære bevilgningene til jernbanen. Dette er penger dagens jernbane ikke har råd til å miste.

Venstre støtter fullt ut det utredningsarbeidet som nå gjøres for å se på bygging av lyntog i Norge. I mellomtiden må vi fokusere på dagens jernbane. Her er det fremdeles mye å hente, både i forhold til å øke kapasiteten, og gjennom økt konkurranse og markedsorientering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer