DEBATT

Arbeidsliv:

Svada om purpose

Verken visjon, strategi, purpose eller verdier er tomprat for den som er engasjert i næringslivet og opptatt av å skape en fremtid.

Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I Dagbladet 13. oktober skriver Arve Hjelseth intenst om «Arbeidslivets hysteriske svadaprosesser». Kort oppsummert prater han om «det moderne arbeidslivets svadaretorikk og tomme preik om visjoner og kjerneverdier.» Og han undrer seg oppriktig over hvorfor veletablerte selskaper kan bruke penger på å jobbe med strategi og å finne purpose.

Hjelseth opplever visjon, strategi, purpose og verdier som innholdsløst. Men betyr det at det er det? Eller er det bare fordi han ikke forstår verdien av det, at det ikke gir mening for ham?

Vi forstår at forfatteren er opptatt av fotball. Slik veldig mange er. Likevel finnes det, utrolig nok for den som er hardbarket fotball-fan, noen som ikke forstår fotballens vesen. Og da gir ikke ord og uttrykk hentet fra fotballens univers mening.

Slik er det med ethvert fagunivers. Forskere kan for eksempel innenfor sitt institutt briljere med ord, uttrykk og fenomener som for dem i høyeste grad har verdi og betydning. Samtidig som utenforstående ikke forstår et pip.

Men er det da svada? Betyr det at man ikke forstår noe, at det er innholdsløst? Selvsagt og heldigvis er det ikke slik. Det ville vært en trist verden å leve i hvis det kun var den kunnskap som var allment forstått som er akseptabel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer