KOMMER: Oppdrag Dory er på vei til norske kinoer snart. Foto: Pixar
KOMMER: Oppdrag Dory er på vei til norske kinoer snart. Foto: PixarVis mer

Svært gode besøkstall på norske kinoer

Nesten seks millioner mennesker har vært på kino i år. Fortsetter de gode besøkstallene fra første halvår kan det bli det beste året for norsk kino på 30 år.

– 2016 ser ut til å bli det beste besøksåret for kino siden 1985, sier Marianne Massaiu (43) i mediebyrået Mediacom til Dagens Næringsliv.

Flere storfilmer er på vei, foruten sommerens favoritt «Istid» kommer en ny versjon av den kjente filmen «Ghostbusters» fra 1984, samt «Oppdrag Dory» som er oppfølger til «Oppdrag Nemo», og den store vennlige kjempen «SVK» som bygger på Roald Dahls bok ved samme navn.

– I fjor passerte vi 12 millioner kinobesøk, som var et pent resultat du må tilbake til 2012 for å finne noe tilsvarende til. I år tror jeg vi vil ligge nærmere 13 millioner, faktisk, sier administrerende direktør Guttorm Petterson bransjeorganisasjonen Film & Kino til avisen.

Reklamesalget går også godt. I første halvår er det solgt kinoreklame for 45,5 millioner kroner, som er opp 56 prosent fra samme periode i fjor, viser tall fra Mediebarometeret, skriver avisen.

Foruten gode besøkstall forklarer Massui økte reklameinntekter med at kinoreklame fungerer godt – den huskes, kan skreddersys publikum og den er attraktiv med nye teknologiske løsninger som interaktive mobilspill på kinolerretet.

(NTB)