Svært mye Winge

Stein Winge klasker til med Strindbergs «Dødsdansen». Kjersti Holmen og Sverre Anker Ousdal viser snarere fram vrengebildet av ektefolks gjensidige avhengighet, enn å kritisere det borgerlige ekteskapet. Men dessverre truer et vell av regimessige spillopper med å gjøre denne dødsdansen til en ekteskapelig ballongdans.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

«Her hates så man knapt kan puste», kommenterer Alices fetter Kurt (Henrik Scheele). Han er kommet på besøk til Alice og hennes kapteinsmann Edgar i scenograf Tine Schwabs triste og tette stue. Kurt har ikke sett dem på 15 år. Men han merker raskt at det ekteskapet han mer eller mindre var med å initiere for 25 år siden, har utviklet seg til et bitende ekteskapsinferno fullt av sarkasmer og galle.

Svartsyn

Da Strindberg skrev «Dødsdansen» i 1901 så mange stykket som en sviende kritikk av den borgerlige ekteskapsinstitusjonen. Ikke minst på bakgrunn av Strindbergs egne bitre erfaringer og derav følgende sterke svartsyn.

Det mest positive ved Stein Winges fysisk hardtslående oppsetning på Nationaltheatret er at den gjør et energisk og til tider fornøyelig forsøk på å overdøve både svartsynet og kritikken av ekteskapet som sådan.

Winges virkemidler er - som så ofte før - store fakter og humor og ironi i bøtter og spann. For at vi ikke skal unngå å skjønne at forholdet mellom Edgar og Alice er nedstøvet, står melskyene som atombombesopper opp av putene når Sverre Anker Ousdals Edgar dæljer på dem. Hans pjolterglass er store som isbøtter. Vannet plasker veggimellom når Edgar vasker beina. Har vi ikke skjønt at Edgar og Alice hater hverandre, blir vi i hvert fall fortalt det når de ruller over gulvet og nesten kverker hverandre med bare nevene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer