Anmeldelse: The National - «I Am Easy to Find»

5 1 6

Indie

2019
Plateselskap:

4AD / Playground

«The Nationals folk-orienterte indie-pop er sval, møysommelig og hjertevarm.»

ALBUM: Minimalisme og enkle løsninger er ikke i vokabularet til Matt Berninger og hans kolleger i The National. «I Am Easy to Find» er Brooklyn-gjengens åttende plate og bærer ikke bud om at noe trenger å være fryktelig annerledes enn tidligere for å være bra.

Bandet nærmer seg fortsatt låtskrivingen med et mål om store og prangende bilder, fylt med detaljer og stemninger som er like subtile som de er tiltalende. Her handler det virkelig ikke om å male med bred pensel eller hamre inn budskapet med slegge. Låtene antar forsiktig form og glir nærmest sømløst over i hverandre mens de skifter angrepsvinkel og stemning.

The Nationals folk-orienterte indie-pop er sval, møysommelig og hjertevarm. Noen ganger fragmentert, som i åpningslåta, «You Had Your Soul With You». Trommegrooven er kantete og gitarene høres ut som om de er klippet opp og limt sammen igjen. Men det forstyrrer ikke melodien som ligger som et slør over det hektiske kompet og holder det hele nede på jorda.

Andre ganger legger de seg helt nedpå, som i den duse og melankolske «Not In Kansas», et velrettet hjertesukk rettet mot fremveksten av alt-right-bevegelser i Ohio. Berninger har en helt særegen måte å formidle sine hverdagsbetraktninger på - det er nesten som om han ikke trekker luft ned i lungene før han synger ordene. Det gir en følelse av rastløshet, en som må få tømt det han har på hjertet for å komme seg videre.

«I Am Easy to Find» er ikke en plate som er fylt fra perm til perm med radiovennlige låter som vil justere mye på The Nationals plassering på karrierestigen, men det er neppe noe mål heller.

Dette er først og fremst en plate som vokser seg stor basert på alle bestanddelene og ikke enkeltlåtene.

«I Am Easy to Find» er en plate som er kompatibel med både sommer- og gråvær.