Anmeldelse: The National - «I Am Easy to Find»

Sval og hjertevarm

The National tåler både sommer og gråvær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

ALBUM: Minimalisme og enkle løsninger er ikke i vokabularet til Matt Berninger og hans kolleger i The National. «I Am Easy to Find» er Brooklyn-gjengens åttende plate og bærer ikke bud om at noe trenger å være fryktelig annerledes enn tidligere for å være bra.

Bandet nærmer seg fortsatt låtskrivingen med et mål om store og prangende bilder, fylt med detaljer og stemninger som er like subtile som de er tiltalende. Her handler det virkelig ikke om å male med bred pensel eller hamre inn budskapet med slegge. Låtene antar forsiktig form og glir nærmest sømløst over i hverandre mens de skifter angrepsvinkel og stemning.

The Nationals folk-orienterte indie-pop er sval, møysommelig og hjertevarm. Noen ganger fragmentert, som i åpningslåta, «You Had Your Soul With You». Trommegrooven er kantete og gitarene høres ut som om de er klippet opp og limt sammen igjen. Men det forstyrrer ikke melodien som ligger som et slør over det hektiske kompet og holder det hele nede på jorda.

Andre ganger legger de seg helt nedpå, som i den duse og melankolske «Not In Kansas», et velrettet hjertesukk rettet mot fremveksten av alt-right-bevegelser i Ohio. Berninger har en helt særegen måte å formidle sine hverdagsbetraktninger på - det er nesten som om han ikke trekker luft ned i lungene før han synger ordene. Det gir en følelse av rastløshet, en som må få tømt det han har på hjertet for å komme seg videre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.