Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Svart magi

Ashley Beedle er en gammel trollmann bak platespillerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Få personer i klubbland er så beundret som Ashley «Black Science» Beedle (39). Engelskmannen som syret opp housen på begynnelsen av nittitallet er valgt ut til å sette sluttstrek for klubbkonseptet Atomic Soul på Head On i kveld.

- Jeg planlegger aldri på forhånd hva jeg skal spille, men det blir nok en del house, garage og gamle greier, sier Ashley Beedle om fredagens klubbkveld.

- Jeg pakker platebag\'en og føler vibbene der og da - på dansegulvet. Det er en slags overtroisk greie. I mine øyne er en dj som planlegger, ingen ordentlig dj.

Han er en musikalsk kameleon, som har utforsket både kjeller og loft innen hus-musikken. Hans globale rykte som musikkmaker begynte for nesten et tiår siden. Han sto på barrikadene da acid house slo an, og har siden skapt seg et navn. Eller - mange navn, med prosjekter som Black Science Orchestra, Ballistic Brothers, X-Press 2 og Black Chronicles.

- Du beskrives som en musikalsk magiker.

- Hehe, jeg står jo ikke akkurat og svinger tryllestaven. Jeg mikser, men jeg er ikke så opptatt av hva som er gammelt og nytt. Musikk er bare musikk! Det viktigste er at folk nyter det.

I tillegg er Beedle en verdsatt mann når andre skal lage sine plater. For eksempel, da D\'Sound skrev en låt til den norske filmen «S.O.S.», var den produsert av nettopp - Ashley Beedle. Og han har sin merittliste i platestudio, som remikser og produsent, hvor han har jobbet med artister som Depeche Mode, Manic Street Preachers, Texas, INXS, Brand New Heavies og James Brown.

I disse dager er Beedle på vei tilbake til framtida. X-Press 2 var en av de første rave-gruppene med en crossover-hit i 1993. Etter noen få singler gikk trioen i dvale. Nå har de funnet ut at det er på tide med et debutalbum. Det kommer til våren.

- Vi er ferdige med innspillingen. Det blir et house-album, med tribal og techno, samtidig som vi fremdeles er influert av svart musikk.

Noen sier at det geniale med Black Science-mannen er at han klarer å peile den musikalske ønskekvisten framover, samtidig som han suger til seg musikkformularer fra fortida. Så er han da også en av gamlekara, med dj-debut da funkbølgen herjet dansegulvene på slutten av 70-tallet. For to år siden var han førstemann ut i samleplateserien «Grassroots», hvor klubbhelter viser hva de har i hjemmespilleren. I Ashley Beedles tilfelle ble det en samling jazz, funk, hip hop og soul.

- Du har holdt på lenge, blir du ikke lei?

- Jeg kunne nok sagt til meg selv, nå gir jeg meg. Men det er en kunstform. Det er nok som en musiker og hans instrument. Når jeg står der, blir jeg tatt av musikken. Det er mystikk! På en god kveld er det som å gå i kirka.

I kveld spiller Ashley Beedle på tidenes siste Atomic Soul på Head On i Oslo. Les mer om mannen på sidene til X-Press 2.

Hele Norges coronakart