Svart og sterkt

Oppfinnsom og overraskende kriminalroman fra islandsk debutant.

BOK: Det er ikke mange islandske krimforfattere, men de få som er holder et svært høyt nivå. Debutanten Jón Hallur Stefánsson er helt klart en av dem, den svarte og sterke romanen «Korsets tre» er et høydepunkt denne påsken. Handlingen i «Korsets tre» utspiller seg i Reykjavík i løpet av fem dager, hvor en rekke hendelser uten noen klar sammenheng kommer til en svært uventet avslutning.

Uimotståelig driv

Jón Hallur Stefánsson styrer omstendighetene med sikker hånd, til å være hans første roman er dette usedvanlig godt håndverk. I tillegg har han en språklig knapphet som gir handlingen et uimotståelig driv. Det er ingen klar hovedperson i «Korsets tre», men den mest markante politimannen heter Valdimar og fornekter seg ikke små private opprydningsoppdrag av den hardhendte sorten. Ikke så å forstå at han er noen torpedo, han er mer en moralens vokter. Som sønn av rotløse hippieforeldre har pendelen slått den andre veien i hans tilfelle, han er - ikke minst i kraft av sitt yrke - en ansvarsfull og respektabel samfunnsborger. «Korsets tre» åpner med et slags innbrudd, unge Marteinn sniker seg inn gjennom et åpent vindu i kjellerleiligheten til Sunneva, som har et forhold til Marteinns far, Björn. Innbruddet går ikke helt som planlagt (la oss si det sånn at Elvis griper inn). Han er bare en hårsbredd fra å bli avslørt. Etterpå betror han seg til kompisen Hallgrímur, en kar vi også får høre mer fra i løpet av romanen.

Ikke lystig

Ting utarter seg raskt: Først blir den troløse fader, Björn, funnet bevisstløs av Marteinn utenfor familiens hytte, like etter forsvinner skjønne Sunneva. Björn blir liggende i koma og kan ikke gjøre rede for noe, og politiet famler rundt i familien og nærmeste omgangskrets uten å finne noen egentlige spor. Det er uansett ingen lystige historier vi får, alle vi møter sliter på et eller annet plan og lever i en slags uendelig håpløshet.

Japansk leiemorder

Den underligste tilsetningen i materien som utgjør «Korsets tre» er den japanske leiemorderen Hananda Nau, også kjent som Porselensgutten. Hva han har å gjøre i Reykjavík er høyst uklart for leseren, og han virker lenge malplassert - hans tilstedeværelse skurrer i forhold til de andre personene. Men gradvis avslører Jón Hallur Stefánsson hvorfor han har tatt med en figur som Hananda, og plutselig er han en både naturlig og logisk del av handlingen. «Korsets tre» byr på en klassisk kriminalintrige i den forstand at ingen av personene er den de gir inntrykk av å være, at alle spiller med skjulte kort og overrasker leseren til stadighet. Dermed blir det aldri noen dødpunkter i romanen, og den er så dyktig skrevet at man får lyst til å lese den om igjen med en gang siste side er unnagjort - bare for å la seg henrykke av forfatterens oppfinnsomhet.