Svenska hamskiftet

Stolte Svenska Dagbladet skal skifte ham. Fra å være en fullformatavis går den over til tabloid. Det er Schibsted-konsernet, som eier Svenska Dagbladet, som står bak en revolusjon i konservative Svenska Dagbladet.Og årsaken er enkel: Avisa taper så mye penger at den er nødt til å prøve noe nytt.

  • Stockholmsmarkedet har i mange år hatt to store fullformataviser, Dagens Nyheter og Svenska Dagbladet, og to store tabloider, Expressen og Aftonbladet. I tillegg har Dagens Industri, Sveriges Dagens Næringsliv, de siste årene vokst og tatt markedsandeler. Samtidig har gratisavisa Metro forsynt seg av annonsemarkedet. Å gi ut vanlige aviser har ikke vært noen strålende forretning i Sverige de siste årene. Denne uka meldte avisa Arbetet seg konkurs. Den fortsetter å komme ut mens styret jakter på nye eiere. I andre aviser har opplagstallene falt jevnt og trutt, og tallene har blitt fulgt opp av reelle og harde innstramninger i budsjetter - og oppsigelser i administrasjon og redaksjon.
  • Aftonbladet har nå gått forbi Expressen i opplag, men gleden har en bismak: Det har skjedd med fallende opplag for begge aviser. Aftonbladet har ikke økt mest. De har minket minst. I fullformatkonkurransen er det nummer to-avisa som har slitt hardest - liberale Dagens Nyheter har hatt et solid grep på rubrikkannonsene, mens politisk konservative Svenska Dagbladet har slitt hardt. Nå er krisen akutt.
  • I år ligger avisa an til et underskudd på 80- 100 millioner. I fjor sank både opplag og annonseinntekter. Det er allerede vedtatt at 112 ansatte skal sies opp, 58 fra avisas redaksjon. Det er mer enn hver femte ansatte.

Det Schibsted-kontrollerte styret setter sin lit til en finsk sjefredaktør i den tradisjonsrike Svenskan. Hannu Olkinuora har åtte barn (sju lever, tre er fra hans kones tidligere ekteskap). Han sies å være god til å administrere.

Nye, tabloide Svenska Dagbladet blir ikke som andre tabloider. Den skal være en abonnementsavis, men håper på økt løssalg. Den skal ha tre legg - ett med nyheter, ett med kultur og ett med økonomi. Økonomidelen har allerede en periode vært et innstikk i tabloidformat. Avisledelsens argumentasjon er at de nå skal lage en avis det er plass til ved kjøkkenbordet. Det må i tilfelle sies å være pussig at de ikke har tenkt på det før.

  • Lysten til å krympe er det ikke bare i Svenskan. Hadde sjefredaktøren i Dagens Nyheter fått det slik han ville, hadde hovedavisa smalnet fra åtte til sju spalter. Det hjelper ved frokostbordet, det óg.