KRIMINALSTRID: Danskene har tv, vi har Jo Nesbø, og svenskene har de store, kommersielle krimfenomenene. Men hvem har den beste krimmen? Foto: Tine Harden / DR / NRK // Lars Eivind Bones // Berit Roald / NTB Scanpix
KRIMINALSTRID: Danskene har tv, vi har Jo Nesbø, og svenskene har de store, kommersielle krimfenomenene. Men hvem har den beste krimmen? Foto: Tine Harden / DR / NRK // Lars Eivind Bones // Berit Roald / NTB ScanpixVis mer

Svensken, dansken eller nordmannen -

Hvem skriver den beste krimmen?

KOMMENTAR: Hvem har hørt om svensken, dansken og nordmannen som skulle skrive krimroman? De lyktes alle tre, og det morsomste med historien er at de sammen har klart å erobre verden under varemerket «arctic noir».

Verden sluker kriminalromaner fylt med politifolk fra norske, svenske og danske byer, og de ser TV-serier om Varg Veum, Martin Beck, Kurt Wallander, Sarah Lund og Sofia Helin.

Nordisk krim kommer til å stå i fokus under Krimfestivalen som denne uka vil sette preg på Oslo sentrum. Med spøk og spenning, teater og bokbad, debatter og konkurranser.

Trenger man egentlig flere litteraturfestivaler? Minst 40 små og store, norske festivaler feirer det skrevne ord hvert år. Også krim har siden 2004 hatt sin egen festival. Hver høst samles krimfolket i Kongsberg, byen der Norges første krimroman ble skrevet i 1840, Maurits Hansens «Mordet paa maskinbygger Roolfsen». I fjor fikk Kongsberg Krim en utfordrer, eller kanskje snarere en søsterfestival, da Cappelen Damm trakk revolveren og fyrte av startskuddet for en krimfestival i hovedstaden. I år har den vokst. Fra torsdag til lørdag besøker 50 forfattere Oslo og gjør rede for seg under avhør på 40 scener.

Perspektivet er utvidet. Flere forlag har sluttet seg til rekkene, både store og små. Dermed er tilfanget økt, og vekten ytterligere blitt lagt på faglige spørsmål knyttet til krim. Hva slags etterforsker egner seg best som helt? Politifolk, detektiver, advokater eller journalister? Betyr krimsjangerens dominans på bestselgerlistene at annen litteratur står foran undergangen? Er det liv i spionromanen? Eller i såkalt gode, gammeldagse krimmysterier? Fins det en egen «kvinnekrim»?

Dessuten, hvilken av de skandinaviske krimnasjoner er best? Har svenskene tatt luven fra nordmennene? Er danskene de nye svenskene? Og hva med outsidere som Island og Finland? Sverige lever høyt på tradisjonen etter Sjöwall & Wahlöö og fikk kraftig vind i seilene med fenomenet Stieg Larsson. Norge fikk av mange årsaker en kreativ utvikling fra 1970-tallet og framover, som i dag gir uttelling i kraft av en rekke internasjonale suksesser. Danskene har få sterke tradisjoner, men har i dag magasinet fullt av nye forfattere. De er dessuten suverent best på TV-serier.

Krimfestivaler er et internasjonalt fenomen som fins i alle verdensdeler. Det eneste pussige er at de er så gemyttelige. Med såpass mye morbid fantasi samlet på et sted, skulle man tro det var behov for forsterkninger ved Oslo politikammer. Men ingen fare, kriminalforfattere viser seg å være usedvanlig fredelige mennesker. Pennen er deres eneste våpen.