Svenskene er lei av sex

Selger ikke mer enn før.

(Dagbladet.no): Synes du mediene, og særlig avisforsidene, flommer over av saker om sex?

Det samme inntrykket har mange svensker. Men nye tall viser at dette bildet ikke er så entydig som man kunne tro.


Journalisten.se
- fagorganet for svenske journalister - har gjort en stor undersøkelse av avisenes löpsedler - salgsplakatene som henger utenfor kiosker og butikker som tilbyr svenske løssalgsaviser.

Her kommer det blant annet fram at tilfellene av forbrukersaker som handler om sex («slik ordner du feriesex») og nyhetssaker med innslag av sex («kvinnelig journalist blottet seg i park») svært sjelden blir brukt.

- Folk blir lei

Totalt fant de bare én salgsplakat der en sexsak var hovedsak i løpet av 2007. Det er samme antall som i 1987.

Viveka Hansson, redaksjonssjef i Expressen, tror for sterkt fokus på sex kan bidra til å støte leserne fra seg.

- Folk er veldig interessert i sex , men vil ikke skilte med det. Da sexforsidene kom var det et fenomen som føltes nytt, og artiklene hadde på en måte preg av folkeopplysning, men interessen er ikke like stor lenger. Folk blir lei av visse temaer, for eksempel forsider som handler om dokusåper, sier Hansson.

MYE KJENDISERI: Men svenske avisers löpsedler fokuserer lite på sex. Foto: Marcus V via Wikipedia Commons
MYE KJENDISERI: Men svenske avisers löpsedler fokuserer lite på sex. Foto: Marcus V via Wikipedia Commons Vis mer

Det samme mener Leif Kasvi i Aftonbladet.

- Sex selger ikke. Vi tror selve ordet støter bort lesere. I bunn og grunn må det finnes en bra, aktuell historie på salgsplakaten, og det kan være vanskelig med sextemaet, sier han til Journalisten.se.

Mer konsument

Andre tendenser i undersøkelsen er at klassiske nyheter om samfunn og politikk nesten ikke brukes for å selge aviser. Men det var ikke stort bedre før: I 1987 brukte for eksempel Aftonbladet bare fire saker som kunne plasseres i denne kategorien på sine salgsplakater.

For tjue år siden var det krimnyhetene som dominerte, men nå er det langt flere forbrukersaker, oppfølgere på tv-programmer og helsesaker.

- Samfunnsnyhetene er det vanskelig å være alene om. Med TV og internett er slike nyheter ofte kjørt når vi kommer ut dagen etter, sier Leif Kasvi i Aftonbladet.

Om sex heller ikke figurerer så ofte som man tror på norske forsider skal være usagt, men det har i hvert fall vært en sterk økning i antallet skrevne saker med ordet «sex» i seg.

Et A-tekstsøk viser at det var drøyt 106 000 artikler der ordet forekom i 2007, mot drøyt 76 000 i 2004.