Sverdsvinger i ville vesten

«Red Steel 2» maner ikke til rolige stunder.

||| Da Wii ble lansert her til lands i 2006, var Ubisoft kjapt ute med actionspillet «Red Steel».

Kanskje litt for kjappe, for den gode ideen om naturtro sverdkamp og pistolskyting ble kraftig amputert av kontrollmekanismer som ikke fungerte godt nok.

Fire år senere har ikke bare utviklerne skjønt hva de kan og ikke kan gjøre på Wii, men tiden har også ført med seg Wii-tilbehøret MotionPlus.

Med denne koblet til Wii-kontrolleren er det langt større respons å spore i spillet, og det er faktisk mulig å få til noe som likner på artig sverdslåssing.

Når du holder sverdet foran deg beveger det seg nøyaktig slik du selv beveger Wii-kontrolleren - og det å sikte med skytevåpen er også en presis drøm.

Handlingen finner sted i en japanifisert westernsetting, der sheriffer og katanaer går hånd i hånd.

Etter hvert som du nedkjemper fiender i de relativt små brettene får du mulighet til å kjøpe nye våpen og triks, noe som behøves når fiendene også blir større og bedre utrustet.

For å nedkjempe disse fiendene, må du ty til stadig mer avansert sverdkamp og skyting. Å trenge gjennom rustninger krever for eksempel at du virkelig svinger kontrolleren hardt rundt deg, noe som ikke er lett gjort om du sitter i sofaen.

1

Her må du med andre ord regne med en mer aktiv spillseanse enn i andre actionspill - selv om det gjerne betyr at du sitter ytterst på sofakanten, eller står oppreist.

Til gjengjeld klarer spillet stort sett å kjenne igjen hva du prøver å gjøre, enten du med vill kraft kjører kraftangrep, eller holder sverdet foran deg for å blokkere angrepene.

Selv om teknologien fungerer langt mer tilfredsstillende i «Red Steel 2» enn i forgjengeren, henger fortsatt følelsen av gjentakende og små brett igjen.

Når du i tillegg må passere mange dører som åpner seg saaakte for å kamuflere lastetider, er det lett å ønske litt mer variasjon og fortgang.

Noen få quicktime-hendelser, der du må flikke på kontrollene i tråd med instruksjonene på skjermen, myker opp spillopplevelsen litt - noe også jakten på hemmeligheter og penger som kan låse opp nye våpen og angrep også bidrar til.

Dessverre er det heller ikke en flerspillerdel, noe som virkelig kunne passet dette spillet bra. Hvor gøy hadde det ikke vært å møte kompisene sine i sverd- og pistoldueller?

Sverdsvinger i ville vesten