Svette revysmil

Sommeren har vært preget av Foball-VM, elendig vær og liten revyinteresse. Mange revysaler sliter med publikumssvikt.

- Kvalitet lønner seg

- Været har ødelagt for folks trang til å gå ut, og fotball-VM har selvfølgelig hatt vesentlig betydning for besøkstallene i sommer, sier Odd Terje Lysebo, direktør for de nylig avsluttede Vestfold-festspillene. Showene «Soul Cirkus» og «Ticket To Ride» har ikke klart å bli utsolgt. «Ticket To Ride» hadde forestillinger fra 2. til 18. juli i Larvik og solgte ikke mer enn 1100 billetter, halvparten av det antatte.

- VM har nok gjort at mennene har blitt inne, og konene deres har tydeligvis ikke villet gå ut alene, sier Per Albrigtsen, produsent for stykket.

24 billetter

Revysjef Gudvin Selsås i Haugesund fortviler over at revyen «Lått å løye» ikke har klart å selge mer enn 4500 billetter, på tross av at kjente navn som Jon Eikemo, Per Inge Torkelsen og Mari Bjørgan deltok på skuespillersiden.

- Været påvirker stemningen, og vi lever av god stemning, sier han.

Da ligger hans revy mye bedre an enn Tor Arne Johnsens show «Sannheten om fete 40-åringer» i Larvik, som solgte 24 billetter før det ble tatt av plakaten.

Stor konkurranse

I tillegg til at været er en hindring, har det det siste året blitt større konkurranse. Markedet har blitt mettet, med flere revyer på samme sted. «Cabaret» i Fredrikstad er fornøyd med 1200 solgte billetter, noe de synes er bra til å være i et hardt marked. Vinneren i Fredrikstad, «Tre kæll og Grete» med Grete Kausland omgitt av tre muntre herrer, stikker likevel av med en jackpot på 10 000 billetter og 63 utsolgte forestillinger, på tross av at de spiller ute i både sol og regn.

- Når markedet er så mettet som det er nå, blir det slik at de populære forestillingene selger stort, mens de mindre populære får folk til å bli hjemme i det dårlige været, sier Odd Terje Lysebo, sjef for Vestfold-festspillene.

Vinneren

Den store vinneren er Vazelina Bilopphøggers, som har solgt 20 000 billetter til forestillingen «For fulle seil» som går i et fullpakket telt på kapp. Forestillingen går i syv uker og hadde premiére på selveste Brasil-Norge-kvelden, uten at det lot til å skremme publikum. På tross av VM og en meget regnfull Toten-sommer, har «høggerne» solgt like bra som i fjor. Ifølge markedsansvarlig kommer folk på helgetur fra Oslo for å se forestillingen etter å ha lest de gode kritikkene.