Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sviket mot sjøfartshistorien

DEN TRADISJONSRIKE

sjøfartsnasjonen Norge, som i dag beriker seg eventyrlig på oljen i Nordsjøen, har ikke råd til å finansiere et museum som er denne stolte samfunnshistorie verdig. Styret til Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy har underhånden vedtatt å selge 18 mål av den unike strandeiendommen til investor Øystein Stray Spetalen for 54 millioner kroner, begrunnelsen er at ellers ville museet - som forfaller - ikke klare å overleve. Museet mottar beskjedne 7,5 millioner kroner årlig fra stat og kommune; bygningene og utstillingene trenger 45 millioner kroner straks for ikke å forvitre ytterligere. Avisen Dagens Næringsliv har dokumentert og diskutert denne kritikkverdige transaksjon gjennom en serie artikler, og 23. november konstaterte Dagbladet på lederplass at tomtene er regulert til museumsformål, derfor kan de ikke selges «til en privat spekulant uten noen som helst offentlig drøfting av den framtidige bruken av disse eiendommene». Nå må tre statsråder ytre seg i saken, fastslår Dagbladet videre. «Salget må gjøres om.» Dette er en riktig konklusjon.

DA DEN

vakre museumsbygningen ble oppført i 1963, og utvidet ti år senere, tegnet av arkitektene Trond Eliassen og Birger Lambertz-Nilssen og beæret med gjeve arkitekturpriser, trodde mange at dette var startskuddet for et storslagent sjøfartshistorisk og kystkulturelt anlegg som skulle videreføres med myndighetenes velsignelse. For mye gjenstår før vi kan si at vi yter rettferdighet til skipsfartens langvarige og mangfoldige utvikling i hjemlige farvann og på verdenshavene. Slik gikk det dessverre ikke. Den forventede ekspansjonen uteble, samfunnsforvalterne vendte ryggen til denne delen av nasjonens fortid, en av de næringsmessige og sivilisatoriske bærebjelkene i landets saga. Hva forteller forsømmelsen om vår kollektive hukommelse?

Norsk Sjøfartsmuseum disponerte en enestående arena for kommende generasjoners sjanse til å gi institusjonen et mer omfattende register å spille på, ikke minst med tanke på mulige utendørsutstillinger i nærkontakt med vannet. Vil tomten bli åsted for kapitalinnbringende utbygging om noen år? Kjøperen vil ikke uttale seg om hva han ønsker å bruke eiendommen til, byantikvaren vurderer bevaringsregulering. Kulturbyråden i Oslo har derimot ingen invendinger mot salget og uttaler at det dreier seg om en privatsak mellom kjøper og selger. Spørsmålet er hva kulturministeren mener om saken når Eva Brustad (Ap) tar den opp i Stortinget.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media