Sviket mot sjøfartshistorien

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DEN TRADISJONSRIKE

sjøfartsnasjonen Norge, som i dag beriker seg eventyrlig på oljen i Nordsjøen, har ikke råd til å finansiere et museum som er denne stolte samfunnshistorie verdig. Styret til Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy har underhånden vedtatt å selge 18 mål av den unike strandeiendommen til investor Øystein Stray Spetalen for 54 millioner kroner, begrunnelsen er at ellers ville museet - som forfaller - ikke klare å overleve. Museet mottar beskjedne 7,5 millioner kroner årlig fra stat og kommune; bygningene og utstillingene trenger 45 millioner kroner straks for ikke å forvitre ytterligere. Avisen Dagens Næringsliv har dokumentert og diskutert denne kritikkverdige transaksjon gjennom en serie artikler, og 23. november konstaterte Dagbladet på lederplass at tomtene er regulert til museumsformål, derfor kan de ikke selges «til en privat spekulant uten noen som helst offentlig drøfting av den framtidige bruken av disse eiendommene». Nå må tre statsråder ytre seg i saken, fastslår Dagbladet videre. «Salget må gjøres om.» Dette er en riktig konklusjon.

DA DEN

vakre museumsbygningen ble oppført i 1963, og utvidet ti år senere, tegnet av arkitektene Trond Eliassen og Birger Lambertz-Nilssen og beæret med gjeve arkitekturpriser, trodde mange at dette var startskuddet for et storslagent sjøfartshistorisk og kystkulturelt anlegg som skulle videreføres med myndighetenes velsignelse. For mye gjenstår før vi kan si at vi yter rettferdighet til skipsfartens langvarige og mangfoldige utvikling i hjemlige farvann og på verdenshavene. Slik gikk det dessverre ikke. Den forventede ekspansjonen uteble, samfunnsforvalterne vendte ryggen til denne delen av nasjonens fortid, en av de næringsmessige og sivilisatoriske bærebjelkene i landets saga. Hva forteller forsømmelsen om vår kollektive hukommelse?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.