STORESLEM: Iram Haq kunne glede seg over at filmen hennes «Hva vil folk si» vant fire Amanda-priser i år. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
STORESLEM: Iram Haq kunne glede seg over at filmen hennes «Hva vil folk si» vant fire Amanda-priser i år. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Amandaprisen:

Svindyre sendinger og stupende seertall: - Det er naturligvis en smertegrense et sted

Det er over og ut for «Amandaprisen» på TV 2. Men kanalene lover at «Gullruten», «Gullfisken» og «Spellemannsprisen» ikke lider samme skjebne.

Lørdag feiret filmbransjen fjorårets beste filmer gjennom Amanda-prisutdelingen i Haugesund. Prisutdelingen har siden 2006 blitt sendt på TV 2, men før årets sending annonserte kanalen at dette ble siste året.

Amanda-utdelingen nådde et bunnpunkt på 202.000 seere i 2015.

Året etter økte seertallet, men i fjor klarte TV 2 bare å lokke 264.000 seere til showet. I år sank seertallene ytterligere, da 219 000 seere så programmet live, i gjennomsnitt.

NEDOVER: Diagrammet viser nedgangen i seertallene for «Spellemannsprisen (blå), «Gullruten» (oransje», «Gullfisken» (grå) og «Amanda» (gul).
NEDOVER: Diagrammet viser nedgangen i seertallene for «Spellemannsprisen (blå), «Gullruten» (oransje», «Gullfisken» (grå) og «Amanda» (gul). Vis mer

Også for sendingene av «Gullruten» og «Gullfisken» har antall seere sunket. Men Jarle Nakken, programredaktør i TV 2, forsikrer at de ikke har planer om å kutte disse programmene.

- Vi har ingen planer om å slutte med «Gullruten» eller «Gullfisken». Det er riktig at seertallene har falt, men tallene er likevel høyere enn for «Amandaprisen». Vi gleder oss til neste år, og begge kommer til å sendes på sentrale sendetidspunkter, sier Nakken.

- Dyrt

Han forklarer at en totalvurdering gjorde at de valgte å trekke seg ut av «Amandapris»-samarbeidet, etter årets utdeling.

- Vi er kjempefornøyd med samarbeidet med Amanda-komiteen, men etter en totalvurdering valgte vi å tre ut av det i år. Det går på flere ting, og seertallene spiller også inn. Det å produsere enkeltstående sendinger er dyrt, og derfor er det viktig for oss å prioritere hvor vi legger satsingene våre, sier Nakken.

I tillegg til at seertallene for «Amandaprisen» går ned, har også prosentandelen av norske seere som så på programmet sunket.

Om man ser på alle som så på TV i Norge da programmet gikk, var det 20,6 prosent av TV-seerne over 12 år som så «Amanda»-utdelingen i år. Til sammenlikning var seerandelen på 24 prosent fjor, og 25,7 prosent i 2016.

Men selv om «Gullruten» og «Gullfisken» også opplever fallende seertall og fallende seerandeler, er de mye bedre stilt enn Amanda-prisen fra Haugesund.

Gullfisk mistet mange

I år var det i snitt 431.000 seere som fikk med seg TV-bransjens feiring av seg selv under årets «Gullruten»-sending. Det er en nedgang fra i fjor, da 627.000 seere fulgte med på hvem som stakk av med en gullforgylt ramme-statuett.

Seerandelen sank også ned til 43,7 prosent i år, ifølge Kampanje. I fjor så 52,2 prosent av de norske TV-seerne på sendingen.

Reklamebransjens «Gullfisken» samlet litt flere i år: 454.000 seere. Fjorårets «Gullfisk»-sending hadde 584.000 seere, det vil si at TV 2 mistet 130 000 seere fra i fjor til i år.

Fallende Spellemann

NRKs sendinger fra utdelingen av musikkprisen «Spellemannsprisen» har også hatt dalende seertall. Spellemannsprisen har mistet nesten halvparten av seerne på fire år.

I år skulle «Spellemannsprisen» reiste kjerringa etter fallende seertall og kritikken mot fjorårets Rubicon-produserte show fra Sentrum Scene. Spellemann-showet ble flyttet til Oslo Konserthus, produsert av NRK selv og lagt til en søndag.

Resultatet: 514 000 seere på den NRK1-sendte hoveddelen av sendingen, mot fjorårets 736 000. Dette var en nedgang fra 866 000 i 2016.

Markedsandelen i år var på 35 prosent, mens den de fem foregående åra har ligget mellom 42 og 56 prosent.

Charlo Halvorsen, redaktør for underholdningsavdelingen i NRK, er likevel klar på at de ikke har planer om å slutte å sende «Spellemannsprisen».

- Seertall er viktig, men det er også viktig å være med og feire norsk musikk, sier han.

- Lineær TV-seing faller, og det er naturligvis en smertegrense også for «Spellemannprisen» et eller annet sted. Men vi er ikke der nå, legger Halvorsen til.