Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Amandaprisen:

Svindyre sendinger og stupende seertall: - Det er naturligvis en smertegrense et sted

Det er over og ut for «Amandaprisen» på TV 2. Men kanalene lover at «Gullruten», «Gullfisken» og «Spellemannsprisen» ikke lider samme skjebne.

STORESLEM: Iram Haq kunne glede seg over at filmen hennes «Hva vil folk si» vant fire Amanda-priser i år. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
STORESLEM: Iram Haq kunne glede seg over at filmen hennes «Hva vil folk si» vant fire Amanda-priser i år. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lørdag feiret filmbransjen fjorårets beste filmer gjennom Amanda-prisutdelingen i Haugesund. Prisutdelingen har siden 2006 blitt sendt på TV 2, men før årets sending annonserte kanalen at dette ble siste året.

Amanda-utdelingen nådde et bunnpunkt på 202.000 seere i 2015.

Året etter økte seertallet, men i fjor klarte TV 2 bare å lokke 264.000 seere til showet. I år sank seertallene ytterligere, da 219 000 seere så programmet live, i gjennomsnitt.

NEDOVER: Diagrammet viser nedgangen i seertallene for «Spellemannsprisen (blå), «Gullruten» (oransje», «Gullfisken» (grå) og «Amanda» (gul).
NEDOVER: Diagrammet viser nedgangen i seertallene for «Spellemannsprisen (blå), «Gullruten» (oransje», «Gullfisken» (grå) og «Amanda» (gul). Vis mer

Også for sendingene av «Gullruten» og «Gullfisken» har antall seere sunket. Men Jarle Nakken, programredaktør i TV 2, forsikrer at de ikke har planer om å kutte disse programmene.

- Vi har ingen planer om å slutte med «Gullruten» eller «Gullfisken». Det er riktig at seertallene har falt, men tallene er likevel høyere enn for «Amandaprisen». Vi gleder oss til neste år, og begge kommer til å sendes på sentrale sendetidspunkter, sier Nakken.

- Dyrt

Han forklarer at en totalvurdering gjorde at de valgte å trekke seg ut av «Amandapris»-samarbeidet, etter årets utdeling.

- Vi er kjempefornøyd med samarbeidet med Amanda-komiteen, men etter en totalvurdering valgte vi å tre ut av det i år. Det går på flere ting, og seertallene spiller også inn. Det å produsere enkeltstående sendinger er dyrt, og derfor er det viktig for oss å prioritere hvor vi legger satsingene våre, sier Nakken.

I tillegg til at seertallene for «Amandaprisen» går ned, har også prosentandelen av norske seere som så på programmet sunket.

Om man ser på alle som så på TV i Norge da programmet gikk, var det 20,6 prosent av TV-seerne over 12 år som så «Amanda»-utdelingen i år. Til sammenlikning var seerandelen på 24 prosent fjor, og 25,7 prosent i 2016.

Men selv om «Gullruten» og «Gullfisken» også opplever fallende seertall og fallende seerandeler, er de mye bedre stilt enn Amanda-prisen fra Haugesund.

Gullfisk mistet mange

I år var det i snitt 431.000 seere som fikk med seg TV-bransjens feiring av seg selv under årets «Gullruten»-sending. Det er en nedgang fra i fjor, da 627.000 seere fulgte med på hvem som stakk av med en gullforgylt ramme-statuett.

Seerandelen sank også ned til 43,7 prosent i år, ifølge Kampanje. I fjor så 52,2 prosent av de norske TV-seerne på sendingen.

Reklamebransjens «Gullfisken» samlet litt flere i år: 454.000 seere. Fjorårets «Gullfisk»-sending hadde 584.000 seere, det vil si at TV 2 mistet 130 000 seere fra i fjor til i år.

Fallende Spellemann

NRKs sendinger fra utdelingen av musikkprisen «Spellemannsprisen» har også hatt dalende seertall. Spellemannsprisen har mistet nesten halvparten av seerne på fire år.

I år skulle «Spellemannsprisen» reiste kjerringa etter fallende seertall og kritikken mot fjorårets Rubicon-produserte show fra Sentrum Scene. Spellemann-showet ble flyttet til Oslo Konserthus, produsert av NRK selv og lagt til en søndag.

Resultatet: 514 000 seere på den NRK1-sendte hoveddelen av sendingen, mot fjorårets 736 000. Dette var en nedgang fra 866 000 i 2016.

Markedsandelen i år var på 35 prosent, mens den de fem foregående åra har ligget mellom 42 og 56 prosent.

Charlo Halvorsen, redaktør for underholdningsavdelingen i NRK, er likevel klar på at de ikke har planer om å slutte å sende «Spellemannsprisen».

- Seertall er viktig, men det er også viktig å være med og feire norsk musikk, sier han.

- Lineær TV-seing faller, og det er naturligvis en smertegrense også for «Spellemannprisen» et eller annet sted. Men vi er ikke der nå, legger Halvorsen til.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!