Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Svingende «biz»

Det eneste som kan hindre «Showbiz» i å bli en vellykket del av NRKs fredagspakke, er ensformigheten.

• Førpremiere på Nrk.no: Se programmet her

TV: Vi nordmenn kan dessverre ikke leve av å klippe håret på hverandre, men oljepengene flommer inn og hvis alt går etter planen, kan vi alle underholde hverandre med sang og musikk - i hvert fall på deltid. Derfor satser tv-kanalene på gladkonkurranser der så mange vanlige mennesker som mulig deltar og viser fram sine underholdningstalenter.

Som vanlig snakker vi om et konsept importert fra Nederland, «The Singing Office», og det eneste som kan hindre «Showbiz» i å bli en vellykket del av NRKs fredagspakke, er ensformigheten.

Bedriftslag

La meg forklare. De sju neste fredagene skal fjorten bedriftslag sangduellere, og først ute er Color Line og Norwegian. Hvert program bygges (vil jeg anta) over samme mal: Først en halvtime audition i arbeidsmiljøet, deretter sang- og dansetimer for de fem utvalgte i to dager, før hvert program avsluttes med framførelse av den utvalgte sangen.

Den første halvtimen i første program er en gedigen humørspreder. Christine Koht blir med Norwegian opp i lufta og både flyvertinner og piloter bryter ut i velklingende sang foran mildt forfjamsete passasjerer. Det samme skjer når Klaus Sonstad, med en keyboardist på slep, oppsøker ansatte om bord på en av Color Lines flytende småbyer. Den siste halvtimen, derimot, er ikke fullt så sjarmerende. Vi følger lagene «Jetlag» og «Ocean’s Fire» på øvelse, og deretter under den endelige framførelsen.

Mye folk

Vi skal altså bli kjent med fryktelig mye folk i løpet av disse sju timene som leder fram mot finalen om et par måneder, samtidig som vi ikke blir noe dypere kjent med dem. Men kanskje er det like greit at vi slipper å se dem bo sammen, krangle, grine og pusse tennene sammen i ukevis.

SANGBIZ: Christine Koht heier på Norwegian, mens Klaus Sonstad er Color Lines mann i første del av «Showbiz» - programmet som overtar for «Beat for beat» på NRK1. Foto: NRK
SANGBIZ: Christine Koht heier på Norwegian, mens Klaus Sonstad er Color Lines mann i første del av «Showbiz» - programmet som overtar for «Beat for beat» på NRK1. Foto: NRK Vis mer

Koht og Sonstad skaper god stemning som programledere og heiagjeng. Sonstads stil er å le med folk, mens Koht har det med å være det vi kan kalle godslig nedlatende.

Gratis reklame

De fjorten bedriftene vil selvsagt få ubeskrivelig mye gratis reklame - til sammen seksten timer produktplassering. «Reklamefrie» NRK burde ta klekkelig betalt fra selskapene og senke lisensen tilsvarende. Men hvem bryr seg? Vi vil bli underholdt, gjerne av en stri strøm av ukjente sangtalenter vi kan identifisere oss med. Trolig ville ikke et tv-program der fem musikalartister lærer å jobbe i Norwegian bli like populært.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media