Svolvær synkron med Venezia

SVOLVÆR (Dagbladet): «Kjærleikens ferjereiser» er den 70-tallsinspirerte tittelen på den første Kunstfestivalen i Lofoten etter millenniumsskiftet. Men Edvard Hoems roman - som i sin tid overskred den dogmatiske AKP-malen - har ifølge arrangørene også noe å si i dag.

Der har den sjøveis forbindelsen med utenverdenen materialisert den motsatte holdningen av kjærlighet til det flytende element. Det fiskerike havet brukes som søppelbøtte for alt fra engangslightere av vest- og østeuropeisk produksjon, til kanner og tømte bokser med kakerlakkspray med samme spredte opprinnelse.

Kjærvik både dokumenterer denne overnasjonale konsumentkulturens bruk-og-kast-holdning med gruppering av de faktiske gjenstander, og arrangerer den som lavmælte stillebensituasjoner i foto.

Boksing og blonder

Lofotens kunstpublikum får også stifte bekjentskap med nye arbeider av Kjærviks yngre kolleger på kamerakunstens stadig mer mangfoldige område, gjennom tematisk talende bidrag fra kjente navn som Torbjørn Rødland og Mette Tronvoll. Fjorårets Momentum-vinner, Lene Berg, og hennes akk så typiske videotragedie i og omkring bokseringen tåler absolutt reprisen.

Finske Helena Hietanens første framvisning av sin fiberoptiske blondeinstallasjon er umiddelbart forførende, der den ulmer immaterielt i et mørklagt interiør - hvor selv ikke en sjarmerende midnattssol kan snike seg inn i de små timer.

VERDEN I FJÆRESTEINENE: Halvard Kjærviks installasjon av internasjonalt plastavfall, som også er aktører i stillebenfotografier.