Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Ny læreplan

SVs historie-forfalskning

Jeg kan forsikre SV om at de nye læreplanene, «Fagfornyelsen» er et resultat av Høyres kunnskapssyn. Vår tro på at skolen både skal danne og utdanne, at alle barn skal lære å lese, skrive og regne, og at aktiv og utforskende undervisning kan gi mer og bedre læring.

FORSKJELLEN: Mens SV kun har vært opptatt av å detaljstyre hvordan lærerne underviser, har Høyre vært opptatt av å vite og følge med på at barna faktisk lærer, skriver innsenderen. Her er kunnskapsminister Jan Tore Sanner på Smestad skole i Oslo i november. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
FORSKJELLEN: Mens SV kun har vært opptatt av å detaljstyre hvordan lærerne underviser, har Høyre vært opptatt av å vite og følge med på at barna faktisk lærer, skriver innsenderen. Her er kunnskapsminister Jan Tore Sanner på Smestad skole i Oslo i november. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer
Meninger

I motsetning til hva Lysbakken og Thorkildsen påstår i Dagbladet 05.12, så har SV og Høyre aldri vært uenig om at lærerne kan ta i bruk lekbasert læring. Barn er ulike, og lærer på ulike måter.

Forskjellen på SV og Høyre er at mens SV kun har vært opptatt av å detaljstyre hvordan lærerne underviser, har Høyre vært opptatt av å vite og følge med på at barna faktisk lærer.

Uavhengig av hvilke metoder lærerne bruker i klasserommet, må vi sikre at elever mestrer grunnleggende ferdigheter, og at barna som sliter fanges opp og følges opp. Det er nemlig ikke alle undervisningsopplegg som er like gode til å løfte de barna som trenger det.

Jeg synes SVs tidligere kunnskapsminister, Øystein Djupedal, sa det ærlig da han i 2007 ga SV strykkarakter og innrømte at SV ikke hadde lagt nok vekt på kunnskap i skolen: «SV har nok til tider tatt litt for lett på dette med kunnskap. Vi har kommet til en kollektiv erkjennelse om at vi har valgt feil ved ikke å stille krav. Barn må lære å lese.»

I dag virker det dessverre som en erkjennelse SV har glemt i praktisk politikk.

SV er mot kompetansekrav for lærerne, et krav som sikrer at alle barn skal møte en lærer med fordypning i norsk, matte og engelsk. SV er mot lærerspesialistordningen som gir dyktige lærere karriereveier i klasserommet, for eksempel innen begynneropplæring. I Oslo tar man grep for å fjerne åpenhet om resultater, og redusere oppfølgingen av skoler med større utfordringer. Jeg frykter at dette vil forsterke sosiale forskjeller i skolen.