Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

SweetRobot skal ta Funcom inn i et helt nytt marked

Satser på barn og unge med nytt selskap.

|||Funcom har den siste tiden beveget seg inn på markedet for mer allmennvennlige onlinespill, særlig rettet mot yngre spillere.

Et av de første resultatene fra denne nysatsingen er det kommende onlinespillet «Pets vs. Monsters», som i både form og innhold skiller seg sterkt fra tidligere utgitte voksenspill som «Age of Conan» og «Anarchy Online», og det kommende «The Secret World».

For å rendyrke nysatsingen, starter Funcom nå et eget underselskap, SweetRobot, som skal stå for de mer barne- og familievennlige spillene.

- SweetRobot vil fokusere på å gi ut spill som er utenfor det tradisjonelle MMO-segmentet som Funcom har fokusert på de siste årene, sier Funcom-sjef Trond Arne Aas i en pressemelding.

- Dette tillater oss å utforske nye markedsmuligheter som skiller seg fra det vi har gjort til nå, samtidig som vi kan bevare Funcoms velkjente profil. Dette markerer definitivt en ny og spennende retning for oss, sier Aas videre.

Et team på 15 personer har i to år jobbet med «Pets vs. Monsters», samtidig som de har utviklet en spillmotor som lett gjør det mulig å jobbe med nye prosjekter.

Spillet er beregnet for barn mellom åtte og tolv år, og går ut på at man må ta vare på et kjæledyr som kan ris på gjennom forskjellige verdener, der det ofte venter monstre og andre farer. Spillet har ikke fått noe utgivelsesdato, men skal snart inn i en åpen betatestingsfase

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media