Swing videre, Jazz-Oslo!

Med Buddypris-overrekkelse til Jon Eberson og jazz over hele Oslo sentrum fra tidlig ettermiddag til langt på natt, kulminerte Oslo Jazzfestival i går.

I dag trappes festen ned med den tradisjonelle Jazzbrunchen og Domkirke-konserten, og så får hovedstaden festivalfri fram til Arve Tellefsens Kammermusikkfestival toner inn fredag.

  • I et varmedirrende Sommer-Oslo har festivalen vært mer synlig, hørbar og komplett enn noensinne. Stempelet som «trad- og swing»-festival ble i virkeligheten ugyldiggjort for flere år siden, men Oslo Jazzfestival har modernisert seg opp til jazzmusikalsk fullassortiment uten å slippe det solide taket i tradisjonen. Brua mellom Stortorvet Gjæstgiveris New Orleans-profil og Blås avant-elektronika bygger nå på solide pilarer av robust modernisme i ulike former, og det festivalen måtte mangle av utenlandske - les amerikanske - stjerner, har den til fulle oppveid med en særs vellykket satsing på norske utøvere.
  • Den linja kan trygt videreføres. Norsk jazz rår nå i eksepsjonell grad over kvalitetsmusikere i alle sjangrer, og festivalen har også eksponert den eventyrlige rekrutteringen som finner sted.
  • Et påfallende trekk ved årets Oslo Jazzfestival har vært at den maktet å få jazzens «store, tause majoritet» på banen. Å ta tak i dette publikummet når hverdagen setter inn, blir en viktig oppgave for dem som skal etablere Nasjonal Jazzscene i løpet av kommende måneder. Festivalens praktiske tilgjengeliggjøring av jazzen - konserter på tidspunkter som gir publikum mulighet til å stå opp og gå på jobb neste morgen - er i likhet med repertoarbredden forbilledlig, og begge deler bør videreføres av Nasjonal Jazzscene. Dette trenger ikke å utelukke et nattlig klubbtilbud, men i konkurransen med all annen musikk har ikke jazzen lenger råd til å bevare sin bokstavelig talt «noir»-image utenfor festivalsesongen.
  • At gitarist og pedagog Jon Eberson (49) ble hedret med Buddypris - reisestipend på 25000 kroner og Lise Froggs Buddy Bolden-statuett - var både fortjent og betimelig. «Ebers» har i 30 år vært en sentral skikkelse i norsk jazz, fra Moose Loose via Radka Toneffs band, Jazzpønkorkesteret, diverse egne grupper og fram til «Metropolitan»-prosjektet som konserterte i går da prisen ble overrakt. Forhåpentligvis blir prisvinnerens karakteristiske gitartone og småskakke kommentarer å høre i mange nye år, både for publikum og nye kull av jazzstudenter.