STORMENDE JUBEL: Leif Ove Andsnes og Mahler Chamber Orchestra åpnet Nordland Musikkfestuke i Stormen i Bodø lørdag kveld. Foto: Henrik Dvergsdal
STORMENDE JUBEL: Leif Ove Andsnes og Mahler Chamber Orchestra åpnet Nordland Musikkfestuke i Stormen i Bodø lørdag kveld. Foto: Henrik DvergsdalVis mer

Sydlandsk nordpå

I helga åpnet Nordland Musikkfestuke, to uker tidligere enn normalt.

Kommentar

BODØ (Dagbladet): Men de hadde en god grunn for tjuvstarten. Ikke bare fordi årets festival er den første med det nye konserthuset Stormen som base, men desto mer fordi dette fantastiske huset denne uka fylles av Leif Ove Andsnes og Mahler Chamber Orchestra.

Og Beethoven. Hele «The Beethoven Journey», alle fem Klaverkonsertene og Korfantasien, fordelt på tre konserter over fire dager. Bodø er i så måte eneste spillested i Norden som presenterer hele pakka under ett, en reise som er gått verden rundt og som for øvrig avsluttes på The Proms i London neste uke.

Det ble en åpning som forslo, på så mange måter. For bodøværingene lar ikke lavtrykk i kø legge noen demper på stemningen. Fra min base i det 17 etasjer høye Scandic Havna på kaikanten, der det lave skydekket forsterket følelsen av skyskraper, ble overgangen innomhus i Stormen en total forvandling.

Smekkfullt hus (alle Andsnes-konsertene er for øvrig utsolgt), med et publikum sydende av forventning.

Det er et vakkert lokale, holdt i lys eik, velproporsjonert, og med sine drøyt 900 sitteplasser relativt lite til konserthus å være. Til gjengjeld er akustikken formidabel, varm i klangen og samtidig med en transparens som får deg til å høre hvert eneste instrument, om enn fint balansert i forhold til totalinntrykket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stormen, som sammen med det nye biblioteket/litteraturhuset utgjør det nye Kulturkvartalet, hadde en trang fødsel. Arkitektene Daniel Rosbottom og David Howarth i det britiske arkitekturfirmaet DRDH vant den internasjonale arkitektkonkurransen i 2009 med sitt konsept «Urbane figurer», men møtte mye motbør lokalt før bystyret skar gjennom og vedtok bygging. Grunnsteinen kunne legges ned i 2011.

Til gjengjeld er dette blitt et konserthus som kan romme hvem som helst av verdens mest kresne musikere. Akustikken er da også en god grunn til at Andsnes og Mahler-orkestret har valgt det ut som arena, helt på tampen av sin store Beethoven-reise, selv om Andsnes? familiære tilknytning til Bodø kanskje har vært en ekstra motivasjon.

Men det var ikke mye verken av lokalpatriotisme eller kjendisdyrkelse over mottakelsen hos det entusiastiske publikummet.

Går man en del på konsert, fornemmer man fort når man sitter blant et kyndig og lyttende publikum. Og lørdag kveld formelig struttet det av oppmerksom lytting. Det var som å kjenne på Bodøs lange musikalske tradisjoner, slik de bare kan nedfelle seg over tid.

Det ligger stor opparbeidet kulturell kapital i dette, som mange byer kan ha all grunn til å misunne Bodø for, om enn av et godt hjerte.

Nei, dette konserthuset kommer nok ikke til å bli stående til pynt, og ende som verkebyll på de kommunale budsjettene.