Anmeldelse: «John Wick: Chapter 3»

Action

Chad Stahelski

Keanu Reeves, Anjelica Huston, Halle Berry, Laurence Fishburne, Ian McShane

31. mai 2019

«John Wick: Chapter 3»

«Pas de død»

FILM: Hvor mange måter kan man drepe et menneske på? I franchisefilmen «John Wick: Chapter 3» skjer det muligens fem drap pr. minutt. Noen spektakulære, f.eks. med en bok med russiske folkeeventyr samlet av Alexander Afanasjev på 1860-tallet. Eller med et utvalg antikke dolker, tre-fire i offerets overkropp og en i øyet. Noen er bare langtekkelige. Skudd i magen, skudd i ryggen, skudd i hodet, over og ut.

Kunst?

Mange elsker John Wick-filmene der Keanu Reeves utfolder seg som fåmælt drapsmann med steinansikt og få unødvendige replikker, regissert av tidligere stuntmann Chad Stahelski. Mange mener de utallige slåss-scenene holder et estetisk nivå som fortjener betegnelsen kunst. Det er unektelig vakkert å se orientalske kampsportscener der de kjempende knuser glassmontre med hodeskaller – også de i glass – ett og ett, slik at det danner en gate av glitrende krystaller.

Videospill

Men. Ballett-faktoren i den 2 timer og 10 minutter lange drapsorgien er begrenset. Mest dreier det seg om prosaiske nedplaffinger i et tempo som i et typisk videospill fra gutterommet. I et forsøk på å distansere meg en smule fra de detaljerte voldsscenene ble jeg sittende og undre på om ikke Keanu Reeves er blitt for tung i akterspeilet til å hamle opp med de veltrente drapsmaskinene som organisasjonen De høye herrer har sendt etter ham.

Skuddpremie

Kapittel tre tar opp tråden der toeren sluttet. Det er skuddpremie på 14 millioner dollar på Wicks hode fordi han har begått et drap på leiemordernes fristed, Hotel Continental i New York. Anjelica Huston er velplassert som russisk ballettsjef som hjelper Wick med å stikke av til Casablanca, der en ikke fullt så overbevisende Halle Berry og hennes lyskebitende schäfere assisterer i kampscenene i basarene.

Her skal jeg virkelig ikke røpe utfallet av John Wicks kamp mot De høye herrer, men følg med; her kommer sannsynligvis flere kapitler med drapsmoro. Mer «Pas de død»? Have fun!

.